Overig

Onderzoek ALD Automotive: ‘Meer dan 40 procent gelooft in elektrisch rijden’

De meeste mensen geloven voor de toekomst vooral in elektrisch rijden. (Foto: ALD Automotive)

Nederlanders verwachten in de toekomst het meest van de elektrische auto. Deelvervoer waarbij wordt betaald naar gebruik, komt op de tweede plek, gevolgd door een mobiliteitsabonnement en autonoom vervoer.

Dat blijkt uit onderzoek van ALD Automotive, die 1.350 Nederlanders vroeg naar trends in mobiliteit waar zij in de toekomst het meest van verwachten. Duurzaam, veilig, flexibel en comfortabel zijn de belangrijkste sleutelwoorden in die ontwikkelingen.  

Carlo van de Weijer, mobiliteitsexpert van de TU Eindhoven, herkent zich in de trend dat meer dan 40 procent van de mensen verwacht dat elektrisch vervoer de meeste potentie heeft. “Dat komt vooral omdat de elektrische auto op termijn goedkoper is dan een auto met een verbrandingsmotor, ook zonder de huidige subsidie op elektrische vervoer. Dat heeft als extra effect dat autorijden nog goedkoper zal worden dan het al is”, aldus Van de Weijer. Volgens Lonneke van der Horst, marketing & strategie directeur ALD Automotive, heeft elektrisch rijden op alle fronten de toekomst: “Ook elektrische fietsen waren dit jaar niet aan te slepen.”

Verder weg

Op de tweede plek staat deelvervoer. Van de Weijer ziet kansen voor deelmobiliteit, maar dan als extra service doordat mensen in de binnenstad hiermee toegang hebben tot een auto of om af en toe een ander soort auto te gebruiken omdat dat beter uitkomt. Autonoom vervoer en het mobiliteitsabonnement staan op de derde plek. Volgens Van de Weijer ligt de toekomst van de zelfrijdende auto toch wat verder weg dan eerder werd gedacht. Procentueel hebben mensen tot 45 jaar meer vertrouwen in de zelfrijdende auto dan de leeftijdsgroep vanaf 45 jaar en ouder. Van der Horst denkt dat hier het mogelijk grotere vertrouwen van respondenten tot 45 jaar in de technologie een rol speelt. 

Gelukkiger

Mobility as a Service lijkt vooralsnog niet heel populair en wordt door 6 procent van de mensen beschouwd als een trend met potentie. “Dat is een beetje vreemd”, vindt Van de Weijer, “Het MaaS-concept maakt gebruik van verschillende vervoersmiddelen die individueel in opkomst zijn, zoals de e-bike, ov of deelmobiliteit. Er moet vooral nog worden gewerkt aan de bekendheid en het gemak dat het brengt”, oordeelt hij. “Mobiliteit moet zonder meer voor zo veel mogelijk mensen bereikbaar blijven. Want mobiel zijn zit diep in onze instincten en maakt mede daarom de mens gelukkiger.”

Hyperloop

Ook het vertrouwen in de hyperloop is met 5 procent nog niet groot. Rik Roeske, projectleider van de eerste commerciële hyperloop bij Hardt Hyperloop, begrijpt dat er kritisch wordt gekeken. “Het gaat om een heel nieuw vervoerssysteem”, aldus Roeske, die denkt dat goed onderzoek naar alle facetten van groot belang is.  

ALD Automotive werd vorig jaar nog verkozen tot de Beste Leasemaatschappij door de Vereniging van Zakelijk Rijders. Afgelopen najaar maakt de leasemaatschappij zijn strategische plan Move 2025 bekend waarbij wordt ingezet op een groei naar 2,3 miljoen leasecontracten in 2025. 

Onderzoek ALD Automotive: ‘Meer dan 40 procent gelooft in elektrisch rijden’ | Fleet&Mobility

Onderzoek ALD Automotive: ‘Meer dan 40 procent gelooft in elektrisch rijden’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
De meeste mensen geloven voor de toekomst vooral in elektrisch rijden. (Foto: ALD Automotive)

Dat blijkt uit onderzoek van ALD Automotive, die 1.350 Nederlanders vroeg naar trends in mobiliteit waar zij in de toekomst het meest van verwachten. Duurzaam, veilig, flexibel en comfortabel zijn de belangrijkste sleutelwoorden in die ontwikkelingen.  

Carlo van de Weijer, mobiliteitsexpert van de TU Eindhoven, herkent zich in de trend dat meer dan 40 procent van de mensen verwacht dat elektrisch vervoer de meeste potentie heeft. “Dat komt vooral omdat de elektrische auto op termijn goedkoper is dan een auto met een verbrandingsmotor, ook zonder de huidige subsidie op elektrische vervoer. Dat heeft als extra effect dat autorijden nog goedkoper zal worden dan het al is”, aldus Van de Weijer. Volgens Lonneke van der Horst, marketing & strategie directeur ALD Automotive, heeft elektrisch rijden op alle fronten de toekomst: “Ook elektrische fietsen waren dit jaar niet aan te slepen.”

Verder weg

Op de tweede plek staat deelvervoer. Van de Weijer ziet kansen voor deelmobiliteit, maar dan als extra service doordat mensen in de binnenstad hiermee toegang hebben tot een auto of om af en toe een ander soort auto te gebruiken omdat dat beter uitkomt. Autonoom vervoer en het mobiliteitsabonnement staan op de derde plek. Volgens Van de Weijer ligt de toekomst van de zelfrijdende auto toch wat verder weg dan eerder werd gedacht. Procentueel hebben mensen tot 45 jaar meer vertrouwen in de zelfrijdende auto dan de leeftijdsgroep vanaf 45 jaar en ouder. Van der Horst denkt dat hier het mogelijk grotere vertrouwen van respondenten tot 45 jaar in de technologie een rol speelt. 

Gelukkiger

Mobility as a Service lijkt vooralsnog niet heel populair en wordt door 6 procent van de mensen beschouwd als een trend met potentie. “Dat is een beetje vreemd”, vindt Van de Weijer, “Het MaaS-concept maakt gebruik van verschillende vervoersmiddelen die individueel in opkomst zijn, zoals de e-bike, ov of deelmobiliteit. Er moet vooral nog worden gewerkt aan de bekendheid en het gemak dat het brengt”, oordeelt hij. “Mobiliteit moet zonder meer voor zo veel mogelijk mensen bereikbaar blijven. Want mobiel zijn zit diep in onze instincten en maakt mede daarom de mens gelukkiger.”

Hyperloop

Ook het vertrouwen in de hyperloop is met 5 procent nog niet groot. Rik Roeske, projectleider van de eerste commerciële hyperloop bij Hardt Hyperloop, begrijpt dat er kritisch wordt gekeken. “Het gaat om een heel nieuw vervoerssysteem”, aldus Roeske, die denkt dat goed onderzoek naar alle facetten van groot belang is.  

ALD Automotive werd vorig jaar nog verkozen tot de Beste Leasemaatschappij door de Vereniging van Zakelijk Rijders. Afgelopen najaar maakt de leasemaatschappij zijn strategische plan Move 2025 bekend waarbij wordt ingezet op een groei naar 2,3 miljoen leasecontracten in 2025.