Overig

Laatste update:

Jaguar Land Rover start met testen Defender op waterstof

Jaguar Land Rover ontwikkelt een waterstof-prototype op basis van de Defender. (Foto: Jaguar Land Rover)

Jaguar Land Rover ontwikkelt een prototype voor een waterstofauto op basis van de Land Rover Defender. De eerste tests met deze New Defender zullen naar verwachting dit jaar in het VK zijn. Dat meldt de autofabrikant.

Om de ontwikkeling van het Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) te realiseren, werkt Jaguar Land Rover samen met Delta Motorsport, AVL, Marelli Automotive Systems en het UK Battery Industrialisation Centre. Volgens de autofabrikant hebben FCEV’s een grote energiedichtheid, zijn ze snel volgetankt en hebben ze een minimaal verlies van actieradius bij lage temperaturen. Dat maakt de technologie geschikt voor grotere voertuigen voor langere afstanden of voertuigen die actief zijn in warme of koude omgevingen, aldus de autofabrikant. 

Mix aandrijflijnen

“We weten dat waterstof een rol gaat spelen in de toekomstige mix van aandrijflijnen. Naast elektrische auto’s met accu’s is dit nog een goede oplossing voor voertuigen zonder uitlaatgassen”, aldus Ralph Clague, hoofd waterstof bij Jaguar Land Rover.

Eerder gingen ook andere autofabrikanten al aan de slag met de ontwikkeling van auto’s op waterstof. Zo introduceerde Toyota de Mirai en richtte de fabrikant eind vorig jaar een nieuwe divisie op, Fuel Cell Business Group. De stad Groningen profileert zich als de waterstofstad en is behalve met auto’s op waterstof, ook actief met fietsen op waterstof. 

Jaguar Land Rover start met testen Defender op waterstof | Fleet&Mobility

Jaguar Land Rover start met testen Defender op waterstof

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Jaguar Land Rover ontwikkelt een waterstof-prototype op basis van de Defender. (Foto: Jaguar Land Rover)

Om de ontwikkeling van het Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) te realiseren, werkt Jaguar Land Rover samen met Delta Motorsport, AVL, Marelli Automotive Systems en het UK Battery Industrialisation Centre. Volgens de autofabrikant hebben FCEV’s een grote energiedichtheid, zijn ze snel volgetankt en hebben ze een minimaal verlies van actieradius bij lage temperaturen. Dat maakt de technologie geschikt voor grotere voertuigen voor langere afstanden of voertuigen die actief zijn in warme of koude omgevingen, aldus de autofabrikant. 

Mix aandrijflijnen

“We weten dat waterstof een rol gaat spelen in de toekomstige mix van aandrijflijnen. Naast elektrische auto’s met accu’s is dit nog een goede oplossing voor voertuigen zonder uitlaatgassen”, aldus Ralph Clague, hoofd waterstof bij Jaguar Land Rover.

Eerder gingen ook andere autofabrikanten al aan de slag met de ontwikkeling van auto’s op waterstof. Zo introduceerde Toyota de Mirai en richtte de fabrikant eind vorig jaar een nieuwe divisie op, Fuel Cell Business Group. De stad Groningen profileert zich als de waterstofstad en is behalve met auto’s op waterstof, ook actief met fietsen op waterstof.