Personenauto's

Laatste update:

Deelautoconcept Stapp.in naar zakelijke markt

Deelautoconcept Stapp.in heeft Van Leeuwen Auto’s aangesloten als eerste franchisenemer. De vestiging in Veenendaal start dit weekend met twaalf Volkswagens Up in verschillende wijken. Het concept komt binnenkort op de zakelijke markt. 

Franchisegever Stapp.in, Reinald Bronkhorst, vertelt dat er inmiddels bij zestien bedrijven serieuze gesprekken lopen over het franchisenemerschap. “Ik verwacht binnenkort zeker vier of vijf nieuwe regio’s aan te sluiten.” Om het concept breed inzetbaar te maken is het inmiddels ook beschikbaar voor de zakelijke markt. “Franchisenemers kunnen nu ook bedrijven bedienen, we hebben daartoe ook een dashboard ontwikkeld voor fleetmanagers om de auto’s te plannen en te beheren.” Met Van Leeuwen is een goede klik. “We hebben als bedrijf hetzelfde DNA en het matchte goed.”

Franchisenemers betalen een instap-fee en daarnaast maandelijkse kosten voor onder andere het beheer, de Stapp.in-box (kastje in de auto’s) en de goede vindbaarheid op internet.

Ook heeft Bronkhorst een Stapp.in-mantelovereenkomst met verzekeringsmaatschappij Bovemij gesloten. “Er is op dit moment bijna geen verzekeraar die zich eraan waagt om b2c-deelauto’s te verzekeren. Dat hebben we nu zo opgelost.”

Focus op lage inkomens
Familiebedrijf Van Leeuwen Auto’s Veenendaal gaat nu als eerste franchisenemers aan de slag en richt zich in eerste instantie op mensen uit de lagere inkomensklasse. Mathijs van Leeuwen vertelt van plan te zijn het concept stap voor stap uit te bouwen. “Voor mensen met een laag inkomen maken we mobiliteit weer bereikbaar. Zij kunnen dan ook het makkelijkst aansluiten. Zij hebben nu vaak geen auto of een oude auto met hoge onderhoudskosten. Daarnaast richten we ons ook op jongeren en gezinnen waar de deelauto als tweede auto kan fungeren.” De eerste twaalf auto’s zijn dan ook geplaatst in wijken waar de bevolkingsdichtheid hoog is en het gemiddelde inkomen laag.

De regio Veenendaal sluit aan op Barneveld, waar Bronkhorst eind 2014 zelf het deelautoconcept heeft uitgerold. “Gebruikers in Barneveld kunnen ook in Veenendaal een auto pakken en andersom. Op die manier moet er uiteindelijk een landelijke dekking komen.”

Deelautogebruikers in Veenendaal betalen maandelijks 12,50 euro abonnementskosten. En een stadsauto kost zeven euro per uur, inclusief de eerste vijftien kilometer. “Wie zuinig rijdt betaalt minder, en andersom”, aldus Bronkhorst. Het hele aanmeld-, reserverings- en instapproces gaat via de Stapp.in-app. De auto’s hebben een vaste parkeerplek en moeten na gebruik dus weer op dezelfde locatie worden teruggezet.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Deelautoconcept Stapp.in naar zakelijke markt | Fleet&Mobility

Deelautoconcept Stapp.in naar zakelijke markt

Redactie Redactie
• Laatste update:

Franchisegever Stapp.in, Reinald Bronkhorst, vertelt dat er inmiddels bij zestien bedrijven serieuze gesprekken lopen over het franchisenemerschap. “Ik verwacht binnenkort zeker vier of vijf nieuwe regio’s aan te sluiten.” Om het concept breed inzetbaar te maken is het inmiddels ook beschikbaar voor de zakelijke markt. “Franchisenemers kunnen nu ook bedrijven bedienen, we hebben daartoe ook een dashboard ontwikkeld voor fleetmanagers om de auto’s te plannen en te beheren.” Met Van Leeuwen is een goede klik. “We hebben als bedrijf hetzelfde DNA en het matchte goed.”

Franchisenemers betalen een instap-fee en daarnaast maandelijkse kosten voor onder andere het beheer, de Stapp.in-box (kastje in de auto’s) en de goede vindbaarheid op internet.

Ook heeft Bronkhorst een Stapp.in-mantelovereenkomst met verzekeringsmaatschappij Bovemij gesloten. “Er is op dit moment bijna geen verzekeraar die zich eraan waagt om b2c-deelauto’s te verzekeren. Dat hebben we nu zo opgelost.”

Focus op lage inkomens
Familiebedrijf Van Leeuwen Auto’s Veenendaal gaat nu als eerste franchisenemers aan de slag en richt zich in eerste instantie op mensen uit de lagere inkomensklasse. Mathijs van Leeuwen vertelt van plan te zijn het concept stap voor stap uit te bouwen. “Voor mensen met een laag inkomen maken we mobiliteit weer bereikbaar. Zij kunnen dan ook het makkelijkst aansluiten. Zij hebben nu vaak geen auto of een oude auto met hoge onderhoudskosten. Daarnaast richten we ons ook op jongeren en gezinnen waar de deelauto als tweede auto kan fungeren.” De eerste twaalf auto’s zijn dan ook geplaatst in wijken waar de bevolkingsdichtheid hoog is en het gemiddelde inkomen laag.

De regio Veenendaal sluit aan op Barneveld, waar Bronkhorst eind 2014 zelf het deelautoconcept heeft uitgerold. “Gebruikers in Barneveld kunnen ook in Veenendaal een auto pakken en andersom. Op die manier moet er uiteindelijk een landelijke dekking komen.”

Deelautogebruikers in Veenendaal betalen maandelijks 12,50 euro abonnementskosten. En een stadsauto kost zeven euro per uur, inclusief de eerste vijftien kilometer. “Wie zuinig rijdt betaalt minder, en andersom”, aldus Bronkhorst. Het hele aanmeld-, reserverings- en instapproces gaat via de Stapp.in-app. De auto’s hebben een vaste parkeerplek en moeten na gebruik dus weer op dezelfde locatie worden teruggezet.