Infrastructuur

Laatste update:

Testdagen: EV en laadpaal moeten leren communiceren

Experts buigen zich over de communicatie tssen auto en laadpaal (foto: ElaadNL)

In Arnhem begon gisterochtend de Global EV Charging Test, die twee dagen duurt.

Bij kennis- en innovatiecentrum ElaadNL – gevestigd op het oude KEMA-terrein in Arnhem – wordt twee dagen lang getest hoe verschillende elektrische auto’s en laadpalen met elkaar communiceren. Meer dan 400 experts van 180 bedrijven uit 28 landen komen tijdens de Global EV Charging Test bij elkaar om protocollen en open standaarden te testen die de communicatie regelen tussen laadpalen, elektriciteitsnet, apps en software.

Ton Rombouts, voorzitter van ElaadNL, stelde bij de opening van de tweedaagse dat het laden van elektrische auto’s net zo simpel en universeel moet worden als het gebruik van wifi of bluetooth.

Testprogramma’s 

Of dat op dit moment al realiteit is, zullen de tests moeten uitwijzen. Het evenement bestaat uit een aantal testprogramma’s, aangevuld met workshops, presentaties, demonstraties en lezingen. Het centrale thema is optimale communicatie tussen de elektrische auto en het gehele systeem van laadinfrastructuur, het energienetwerk, backoffice en laadpassen. Hiervoor worden in twee delen open standaarden en protocollen getest, vertelt woordvoerder Eric van Kaathoven van ElaadNL aan Fleet&Mobility. Aan de ene kant is er de ISO-norm 15118, over de communicatie tussen auto en laadpaal. Aan de andere kant het al langer bestaande Open Charge Point Protocol, OCPP, dat de communicatie tussen laadpaal en backofficesysteem mogelijk maakt.

Kleine verbeteringen

Verschillende teams van onder andere laadpaalexploitanten, laadpaalleveranciers en aanbieders van slimme laaddiensten testen hun eigen toepassingen. Op basis daarvan zullen veel verbeteringen worden doorgevoerd, stelt Van Kaathoven. “Neem autofabrikant X die er achter komt dat zijn auto niet perfect communiceert met laadpaal Y. Dan gaat zo’n team aan het werk om dat te verbeteren.”

Bij ElaadNL in Arnhem zijn testopstellingen aanwezig die dit mogelijk maken. Het kenniscentrum beschikt bijvoorbeeld over bijna alle verschillende laadpalen. Nieuwe auto’s worden door fabrikanten graag even bij ElaadNL getest voor ze op de markt komen, vertelt Van Kaathoven. “Zo kunnen ze checken of het laden bij alle systemen echt zo soepel loopt als ze denken.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Maarten
Testdagen: EV en laadpaal moeten leren communiceren | Fleet&Mobility

Testdagen: EV en laadpaal moeten leren communiceren

Maarten Maarten
• Laatste update:
Experts buigen zich over de communicatie tssen auto en laadpaal (foto: ElaadNL)

Bij kennis- en innovatiecentrum ElaadNL – gevestigd op het oude KEMA-terrein in Arnhem – wordt twee dagen lang getest hoe verschillende elektrische auto’s en laadpalen met elkaar communiceren. Meer dan 400 experts van 180 bedrijven uit 28 landen komen tijdens de Global EV Charging Test bij elkaar om protocollen en open standaarden te testen die de communicatie regelen tussen laadpalen, elektriciteitsnet, apps en software.

Ton Rombouts, voorzitter van ElaadNL, stelde bij de opening van de tweedaagse dat het laden van elektrische auto’s net zo simpel en universeel moet worden als het gebruik van wifi of bluetooth.

Testprogramma’s 

Of dat op dit moment al realiteit is, zullen de tests moeten uitwijzen. Het evenement bestaat uit een aantal testprogramma’s, aangevuld met workshops, presentaties, demonstraties en lezingen. Het centrale thema is optimale communicatie tussen de elektrische auto en het gehele systeem van laadinfrastructuur, het energienetwerk, backoffice en laadpassen. Hiervoor worden in twee delen open standaarden en protocollen getest, vertelt woordvoerder Eric van Kaathoven van ElaadNL aan Fleet&Mobility. Aan de ene kant is er de ISO-norm 15118, over de communicatie tussen auto en laadpaal. Aan de andere kant het al langer bestaande Open Charge Point Protocol, OCPP, dat de communicatie tussen laadpaal en backofficesysteem mogelijk maakt.

Kleine verbeteringen

Verschillende teams van onder andere laadpaalexploitanten, laadpaalleveranciers en aanbieders van slimme laaddiensten testen hun eigen toepassingen. Op basis daarvan zullen veel verbeteringen worden doorgevoerd, stelt Van Kaathoven. “Neem autofabrikant X die er achter komt dat zijn auto niet perfect communiceert met laadpaal Y. Dan gaat zo’n team aan het werk om dat te verbeteren.”

Bij ElaadNL in Arnhem zijn testopstellingen aanwezig die dit mogelijk maken. Het kenniscentrum beschikt bijvoorbeeld over bijna alle verschillende laadpalen. Nieuwe auto’s worden door fabrikanten graag even bij ElaadNL getest voor ze op de markt komen, vertelt Van Kaathoven. “Zo kunnen ze checken of het laden bij alle systemen echt zo soepel loopt als ze denken.”