Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

ALD: 89 procent van consumenten is niet bekend met MaaS

(Foto: Shutterstock)

Mobility as a Service (MaaS) is voor 89 procent van de consumenten een onbekende term. Van de respondenten wil 33 procent de auto niet delen. Dat blijkt uit onderzoek van leasemaatschappij ALD Automotive, dat is uitgevoerd onder 1.350 consumenten. Hiervan is 75 procent in het bezit van een auto, 15 procent rijdt in een leaseauto en 10 procent heeft geen auto.

Reisapps worden wel gebruikt door 56 procent van de respondenten, waarbij een reisapp onder jongeren tot 24 jaar het populairst is: 77 procent gebruikt apps zoals Google Maps en OV9292. Veertig procent van de respondenten ziet geen voordelen van een systeem waarmee een combinatie van vervoersopties aangeboden wordt en het plannen, boeken en betalen via dit platform mogelijk is. Eerder noemde een kwart van de consumenten het Maas-concept al realistisch. ALD Automotive staat op plek 6 in op de Automotive Leasemaatschappij Top 60.

Uitdagingen

Hoewel de uitrol van MaaS uitdagingen kent als het gaat om de techniek, standaardisatie en de onbekendheid, ziet Meerten van Hooijdonk, business manager bij ALD Automotive, ook kansen. “Mobility-as-a-Service sluit aan bij de behoeften van reizigers; flexibiliteit, ontzorging en gemak.” Volgens hem moeten leasemaatschappijen en werkgevers deze mobiliteitsbehoeften faciliteren, ook al is er nog geen vraag naar. “Bied gebruikers het gemak en de keuzevrijheid waar ze naar zoeken. Hoe vaker een reiziger verschillende vervoersmogelijkheden benut, hoe groter de kans is dat het een aangename en vertrouwde ervaring wordt.” De leasemaatschappij ontwikkelde met ALD Move een app, waarmee leaserijders reisadvies krijgen om het woon-werkverkeer zo efficiënt mogelijk in ter richten. De autoriteit Consument en Markt brengt momenteel de markt in kaart voor (potentiële) MaaS-aanbieders. 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Jeroen Vos
ALD: 89 procent van consumenten is niet bekend met MaaS | Fleet&Mobility

ALD: 89 procent van consumenten is niet bekend met MaaS

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Reisapps worden wel gebruikt door 56 procent van de respondenten, waarbij een reisapp onder jongeren tot 24 jaar het populairst is: 77 procent gebruikt apps zoals Google Maps en OV9292. Veertig procent van de respondenten ziet geen voordelen van een systeem waarmee een combinatie van vervoersopties aangeboden wordt en het plannen, boeken en betalen via dit platform mogelijk is. Eerder noemde een kwart van de consumenten het Maas-concept al realistisch. ALD Automotive staat op plek 6 in op de Automotive Leasemaatschappij Top 60.

Uitdagingen

Hoewel de uitrol van MaaS uitdagingen kent als het gaat om de techniek, standaardisatie en de onbekendheid, ziet Meerten van Hooijdonk, business manager bij ALD Automotive, ook kansen. “Mobility-as-a-Service sluit aan bij de behoeften van reizigers; flexibiliteit, ontzorging en gemak.” Volgens hem moeten leasemaatschappijen en werkgevers deze mobiliteitsbehoeften faciliteren, ook al is er nog geen vraag naar. “Bied gebruikers het gemak en de keuzevrijheid waar ze naar zoeken. Hoe vaker een reiziger verschillende vervoersmogelijkheden benut, hoe groter de kans is dat het een aangename en vertrouwde ervaring wordt.” De leasemaatschappij ontwikkelde met ALD Move een app, waarmee leaserijders reisadvies krijgen om het woon-werkverkeer zo efficiënt mogelijk in ter richten. De autoriteit Consument en Markt brengt momenteel de markt in kaart voor (potentiële) MaaS-aanbieders.