Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

Stadsvervoerders werken samen in coöperatie

De leden zijn gezamenlijk actief in 40 steden. (Foto: NGS)

Zes aanbieders van stadsvervoer slaan de handen ineen in de coöperatie Netwerk Groene Stadhubs (NGS). Het samenwerkingsverband is opgericht door Groene Rijders Arnhem, Fietskoeriers Deventer, Velocity (Nijmegen), Tour de Ville Fietskoeriers (Eindhoven, Tilburg, Breda), MSG (Twente Fiets en Logistiek, ook actief in delen van Noord- en Zuid-Nederland) en City Hub (Utrecht, ook actief in West-Nederland). Die oprichters vormen ook het bestuur van de coöperatie.

“De logistieke partijen, allemaal gedegen bedrijven met jarenlange ervaring, bundelen namelijk hun krachten en gaan niet meer los van elkaar bezorgen. Alle zendingen worden verzameld in stadhubs aan de rand van het gebied en de vervoerder rijdt alles tegelijk uit. De uitgaande zendingen worden dan ook gelijk meegenomen. En dat alles door fietskoeriers of met voertuigen die 100 procent zero-emissie zijn”, aldus een persbericht.

“We zijn een combinatie van de fietskoeriers, zero-emissie koeriers (kleiner en medium) en het grotere koeriersbedrijf dat druk bezig is met de transitie naar zero emissie”, verklaart Arjan Kleizen, directeur van MSG, een bedrijf met rond de 300 medewerkers. De leden zijn gezamenlijk actief in 40 steden, waarbij NGS werkt aan een landelijke dekking. De financiering van de coöperatie wordt door de oprichtende bedrijven verzorgd.

40 steden, 1 systeem

“Het voordeel voor deze klanten is natuurlijk het duurzame aspect”, aldus Johan van Rietschoten van Groene Rijders. “Ze optimaliseren hiermee hun eigen logistieke lijntjes, waardoor er geen onnodig verkeer meer is. Zo dragen ze hun steentje bij aan de vergroening, rust en luchtkwaliteit in de steden waar zij ondernemen. De grote partijen zien zeker al in dat dit type bezorging de logistiek van de toekomst is.”

Daarnaast werken alle stadhubs met één systeem. Klanten gaan een samenwerking aan met het logistieke bedrijf in hun stad, maar krijgen daarmee toegang tot een landelijk, duurzaam netwerk in alle steden. “Waarbij ze indirect samenwerken met alle lokale partijen. En omdat die plaatselijke vervoerders allemaal in hetzelfde systeem werken, zijn ook services zoals track & trace en klantenservice centraal geregeld”, licht de coöperatie toe.

Toekomstbestendig

Kleizen vertelt aan Fleet & Mobility: “Ik weet als geen ander hoe graag vervoerders zelf alles willen uitrijden. Sterker nog: dat was jarenlang ook onze focus. Zelf een zo groot mogelijk netwerk uitbouwen. Toch hebben we dat roer omgegooid. Het schiet niet op als iedereen met zijn eigen busje de stad in wil rijden. Dat is simpelweg niet toekomstbestendig. Om die reden zoeken we nu de samenwerking op. Iedereen heeft zijn eigen bezorggebied. We wisselen uit, bundelen de zendingen en doen het gewoon veel groener.”

Uit onderzoek eerder dit jaar bleek dat veel transportbedrijven die actief zijn in de stadslogistiek, niet op tijd klaar zijn voor de zero-emissiezones, die vanaf 2025 in tientallen steden worden ingevoerd.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Stadsvervoerders werken samen in coöperatie | Fleet&Mobility

Stadsvervoerders werken samen in coöperatie

Redactie Redactie
• Laatste update:
De leden zijn gezamenlijk actief in 40 steden. (Foto: NGS)

“De logistieke partijen, allemaal gedegen bedrijven met jarenlange ervaring, bundelen namelijk hun krachten en gaan niet meer los van elkaar bezorgen. Alle zendingen worden verzameld in stadhubs aan de rand van het gebied en de vervoerder rijdt alles tegelijk uit. De uitgaande zendingen worden dan ook gelijk meegenomen. En dat alles door fietskoeriers of met voertuigen die 100 procent zero-emissie zijn”, aldus een persbericht.

“We zijn een combinatie van de fietskoeriers, zero-emissie koeriers (kleiner en medium) en het grotere koeriersbedrijf dat druk bezig is met de transitie naar zero emissie”, verklaart Arjan Kleizen, directeur van MSG, een bedrijf met rond de 300 medewerkers. De leden zijn gezamenlijk actief in 40 steden, waarbij NGS werkt aan een landelijke dekking. De financiering van de coöperatie wordt door de oprichtende bedrijven verzorgd.

40 steden, 1 systeem

“Het voordeel voor deze klanten is natuurlijk het duurzame aspect”, aldus Johan van Rietschoten van Groene Rijders. “Ze optimaliseren hiermee hun eigen logistieke lijntjes, waardoor er geen onnodig verkeer meer is. Zo dragen ze hun steentje bij aan de vergroening, rust en luchtkwaliteit in de steden waar zij ondernemen. De grote partijen zien zeker al in dat dit type bezorging de logistiek van de toekomst is.”

Daarnaast werken alle stadhubs met één systeem. Klanten gaan een samenwerking aan met het logistieke bedrijf in hun stad, maar krijgen daarmee toegang tot een landelijk, duurzaam netwerk in alle steden. “Waarbij ze indirect samenwerken met alle lokale partijen. En omdat die plaatselijke vervoerders allemaal in hetzelfde systeem werken, zijn ook services zoals track & trace en klantenservice centraal geregeld”, licht de coöperatie toe.

Toekomstbestendig

Kleizen vertelt aan Fleet & Mobility: “Ik weet als geen ander hoe graag vervoerders zelf alles willen uitrijden. Sterker nog: dat was jarenlang ook onze focus. Zelf een zo groot mogelijk netwerk uitbouwen. Toch hebben we dat roer omgegooid. Het schiet niet op als iedereen met zijn eigen busje de stad in wil rijden. Dat is simpelweg niet toekomstbestendig. Om die reden zoeken we nu de samenwerking op. Iedereen heeft zijn eigen bezorggebied. We wisselen uit, bundelen de zendingen en doen het gewoon veel groener.”

Uit onderzoek eerder dit jaar bleek dat veel transportbedrijven die actief zijn in de stadslogistiek, niet op tijd klaar zijn voor de zero-emissiezones, die vanaf 2025 in tientallen steden worden ingevoerd.