Personeel en mobiliteit

EU scherpt emissienorm aan: 50 procent CO2-reductie in 2030

Foto: Shutterstock

De Europese Commissie streeft ernaar de CO2-uitstoot van de industrie in 2030 te verlagen met 55 procent.

Tot nu stond er een reductie van 40 procent gepland, maar die ambitie wordt nu verhoogd. Dat maakte Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, vandaag bekend tijdens de Staat van de Unie.

Voor het reduceren van de koolstofdioxine-uitstoot is een extra investering van 350 miljoen euro benodigd door de EU-landen. Een deel van het bedrag is bestemd voor het stimuleren van de ontwikkeling van schonere auto’s en zonne-, wind- en waterstofenergie.

De hoge ambitie van de Europese Commissie leidt ook tot het aanscherpen van de doelstellingen van auto’s. Vorig jaar nam de Europese Unie wetgeving aan die autofabrikanten verplicht om de gemiddelde CO2-uitstoot van hun in Europa verkochte voertuigen in 2030 met 37,5 procent te verminderen ten opzichte van 2021. Die norm is nu aangescherpt naar 50 procent, zo blijkt uit een effectenstudie van de Europese Commissie

Lees meer op Automotive-online.nl.

EU scherpt emissienorm aan: 50 procent CO2-reductie in 2030 | Fleet&Mobility

EU scherpt emissienorm aan: 50 procent CO2-reductie in 2030

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

Tot nu stond er een reductie van 40 procent gepland, maar die ambitie wordt nu verhoogd. Dat maakte Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, vandaag bekend tijdens de Staat van de Unie.

Voor het reduceren van de koolstofdioxine-uitstoot is een extra investering van 350 miljoen euro benodigd door de EU-landen. Een deel van het bedrag is bestemd voor het stimuleren van de ontwikkeling van schonere auto’s en zonne-, wind- en waterstofenergie.

De hoge ambitie van de Europese Commissie leidt ook tot het aanscherpen van de doelstellingen van auto’s. Vorig jaar nam de Europese Unie wetgeving aan die autofabrikanten verplicht om de gemiddelde CO2-uitstoot van hun in Europa verkochte voertuigen in 2030 met 37,5 procent te verminderen ten opzichte van 2021. Die norm is nu aangescherpt naar 50 procent, zo blijkt uit een effectenstudie van de Europese Commissie

Lees meer op Automotive-online.nl.