Leasing en verhuur

Laatste update:

Leaseplan: één bijtellingtarief van 11%

Leaseplan Nederland-ceo Berno Kleinherenbrink wil dat de Nederlandse overheid overstapt op één bijtellingtarief, van 11%. Alleen de elektrische auto zou hier een korting op kunnen krijgen. Volgens Leaseplan heeft de overheid bij 11% bijtelling al geldelijk voordeel en wordt zo het privegebruik van de zakelijke auto voldoende belast.
Dat meldt Leaseplan.

Omdat de Nederlandse overheid steeds meer niet-fiscale doelen wil bereiken via de bijtelling, komen de huidige tarieven niet langer overeen met de reële economische waarde van het privérijden, aldus Leaseplan. “Feitelijk betalen leaserijders daarom te veel”, stelt Kleinherenbrink.

Volgens Leaseplan (dat in principe het liefst een kilometerheffing ziet) levert een uniform tarief van 11% zelfs meer belastinggeld op. Leaserijders die nu een kilometerregistratie bijhouden vanwege de hoge bijtelling, worden volgens de leasemaatschappij namelijk verleid om hiermee te stoppen. Dit scheelt niet alleen hoge handhavingskosten, ook gaan meer leaserijders de volledige bijtelling betalen.

Kleinherenbrink meldt ook dat hij twijfelt aan de juridische houdbaarheid van de huidige bijtellingsregels. “Wij hebben advocatankantoor Nauta Dutilh laten onderzoeken of er mogelijke aanknopingspunten zijn om de huidige fiscale bijtellingsregeling juridisch te bestrijden. Deze blijken er wel degelijk te zijn”, aldus Kleinherenbrink. Hij laat verder in het midden waarom Leaseplan dit heeft laten onderzoeken.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Leaseplan: één bijtellingtarief van 11% | Fleet&Mobility

Leaseplan: één bijtellingtarief van 11%

Redactie Redactie
• Laatste update:

Omdat de Nederlandse overheid steeds meer niet-fiscale doelen wil bereiken via de bijtelling, komen de huidige tarieven niet langer overeen met de reële economische waarde van het privérijden, aldus Leaseplan. “Feitelijk betalen leaserijders daarom te veel”, stelt Kleinherenbrink.

Volgens Leaseplan (dat in principe het liefst een kilometerheffing ziet) levert een uniform tarief van 11% zelfs meer belastinggeld op. Leaserijders die nu een kilometerregistratie bijhouden vanwege de hoge bijtelling, worden volgens de leasemaatschappij namelijk verleid om hiermee te stoppen. Dit scheelt niet alleen hoge handhavingskosten, ook gaan meer leaserijders de volledige bijtelling betalen.

Kleinherenbrink meldt ook dat hij twijfelt aan de juridische houdbaarheid van de huidige bijtellingsregels. “Wij hebben advocatankantoor Nauta Dutilh laten onderzoeken of er mogelijke aanknopingspunten zijn om de huidige fiscale bijtellingsregeling juridisch te bestrijden. Deze blijken er wel degelijk te zijn”, aldus Kleinherenbrink. Hij laat verder in het midden waarom Leaseplan dit heeft laten onderzoeken.