Auto en fiscus

Laatste update:

PEM krijgt nieuw verdienmodel en nieuwe naam

Het Platform Elektrische Mobiliteit (PEM) van de RAI Vereniging verbreedt zijn propositie: het gaat niet langer alleen om Elektrische mobiliteit, maar om Toekomstbestendige. De naam wordt daarom veranderd van PEM naar PTM. Ook bedrijven die zich richten op groen- en biogas, waterstof en intelligente transportsystemen kunnen zich nu aanmelden.

Voorzitter van het platform en oprichter van Hytruck (dat trucks levert die rijden op waterstof), Eric Beers, blijft voorlopig aan het platform verbonden als voorzitter. “Ik ga het mee opzetten, eind dit jaar moet alles draaien. Daarna zien we verder.”

Hij ziet de verbreding als een logische stap. “PEM was oorspronkelijk een initiatief voor een paar jaar. Naast elektrisch rijden zijn er verschillende andere nieuwe technieken en technologieën, zoals gas en waterstof, die zich in de pioniersfase bevinden.” Essentiële veranderingen zoals deze kosten tijd, legt Beers uit. “Wij bouwen mee aan een omgeving, zodat het voor fabrikanten mogelijk is de auto’s met nieuwe techniek te verkopen. Denk daarbij aan nieuwe infrastructuur en het creëren van draagvlak voor de nieuwe technieken.”

Nieuw verdienmodel
Het verdienmodel van PTM bestaat uit lidmaatschapsinkomsten. Leden van RAI Vereniging waren automatisch lid van PEM. Met de start van PTM is dat uitgebreid en kunnen andere bedrijven zich ook aansluiten. “De RAI Vereniging is nu nog de hoofdsponsor en geeft het eerste zetje, maar het is de bedoeling dat we onze eigen broek op gaan houden.” Het PTM-lidmaatschap kost 2.000 euro per jaar. 

Ook voertuigtelematica wordt een actueel thema van het platform. “De communicatie tussen voertuig en wegkant krijgt vanuit het ministerie van I&M de laatste tijd veel aandacht en Nederland wordt daarin als gidsland naar voren geschoven. Een belangrijke kans voor onze leden en daarmee een ontwikkeling die we als PTM niet kunnen en mogen negeren”, aldus Beers.

Zero-emissie
PTM richt zich vooralsnog op elektrische aandrijving, waterstof, gas en telematica, maar Beers sluit andere technieken niet uit. “Als het maar CO2-neutraal is en een positieve bijdrage levert aan de CO2-footprint. De doelstelling is vanaf 2035 alleen nog maar zero-emissie voertuigen op de weg te zetten. Dat lijkt ver weg, maar is het niet. PTM gaat de hobbels die er zijn proberen weg te nemen.”

Er wordt zoveel mogelijk samengewerkt met andere partners om de doelstellingen te halen. Partners zijn bijvoorbeeld vereniging Doet, Groen Gas mobiel en de Nederlandse Waterstof & Brandstofcel Associatie.

 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
PEM krijgt nieuw verdienmodel en nieuwe naam | Fleet&Mobility

PEM krijgt nieuw verdienmodel en nieuwe naam

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voorzitter van het platform en oprichter van Hytruck (dat trucks levert die rijden op waterstof), Eric Beers, blijft voorlopig aan het platform verbonden als voorzitter. “Ik ga het mee opzetten, eind dit jaar moet alles draaien. Daarna zien we verder.”

Hij ziet de verbreding als een logische stap. “PEM was oorspronkelijk een initiatief voor een paar jaar. Naast elektrisch rijden zijn er verschillende andere nieuwe technieken en technologieën, zoals gas en waterstof, die zich in de pioniersfase bevinden.” Essentiële veranderingen zoals deze kosten tijd, legt Beers uit. “Wij bouwen mee aan een omgeving, zodat het voor fabrikanten mogelijk is de auto’s met nieuwe techniek te verkopen. Denk daarbij aan nieuwe infrastructuur en het creëren van draagvlak voor de nieuwe technieken.”

Nieuw verdienmodel
Het verdienmodel van PTM bestaat uit lidmaatschapsinkomsten. Leden van RAI Vereniging waren automatisch lid van PEM. Met de start van PTM is dat uitgebreid en kunnen andere bedrijven zich ook aansluiten. “De RAI Vereniging is nu nog de hoofdsponsor en geeft het eerste zetje, maar het is de bedoeling dat we onze eigen broek op gaan houden.” Het PTM-lidmaatschap kost 2.000 euro per jaar. 

Ook voertuigtelematica wordt een actueel thema van het platform. “De communicatie tussen voertuig en wegkant krijgt vanuit het ministerie van I&M de laatste tijd veel aandacht en Nederland wordt daarin als gidsland naar voren geschoven. Een belangrijke kans voor onze leden en daarmee een ontwikkeling die we als PTM niet kunnen en mogen negeren”, aldus Beers.

Zero-emissie
PTM richt zich vooralsnog op elektrische aandrijving, waterstof, gas en telematica, maar Beers sluit andere technieken niet uit. “Als het maar CO2-neutraal is en een positieve bijdrage levert aan de CO2-footprint. De doelstelling is vanaf 2035 alleen nog maar zero-emissie voertuigen op de weg te zetten. Dat lijkt ver weg, maar is het niet. PTM gaat de hobbels die er zijn proberen weg te nemen.”

Er wordt zoveel mogelijk samengewerkt met andere partners om de doelstellingen te halen. Partners zijn bijvoorbeeld vereniging Doet, Groen Gas mobiel en de Nederlandse Waterstof & Brandstofcel Associatie.