Inkoopmanagement

Laatste update:

Conclusr: Multi Tank Card marktleider brandstofkaarten

Multi Tank Card is in 2014 marktleider (marktaandeel: 36 procent) van brandstofkaarten in de Nederlandse zakelijke mobiliteit. Shell volgt op de tweede plaats met een marktaandeel van 15 procent (in 2012 nog 18 procent) en op de derde plaats staat Travelcard met 8 procent. 

Dat blijkt uit onderzoek van Conclusr Research onder ruim 1.200 wagenparkbeheerders en 800 zzp’ers.

Ten opzichte van 2012 zijn Multi Tank Card en Texaco de grootste stijgers met respectievelijk 4,5 en 4,6 procent. Shell en de lokale tankhouders zijn de grootste dalers met respectievelijk 3,4 en 4,9 procent. Volgens Ton Ketelaars, directeur van Conclusr Research, heeft Shell vooral de slag verloren aan de onderkant van de markt. “Zij hebben het mkb en de zzp’ers uit het oog verloren en dat zie je terug in dit onderzoek.” De lokale pomphouders hebben het volgens hem vooral in de Noordelijke provincies zwaar om hun brandstofpas-marktaandeel te behouden. “Vooral in Groningen en Friesland leveren zij in.”

Dominante redenen

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de meest dominante redenen om een brandstofkaart aan te schaffen vooral administratief en fiscaal zijn ingegeven. Eenvoudigere administratieve verslaglegging, minder rompslomp en vereenvoudiging van de btw-verrekening zijn de meest gehoorde argumenten. Maar ook afgeleide diensten, die vooral door kleinere bedrijven en zzp’ers hoog gewaardeerd worden. Dan gaat het vooral om overal kunnen tanken (tegen de laagste brandstofprijzen) en het betalen van autowasserettes en parkeergarages.

Tankkaartleveranciers proberen volgens Ketelaars steeds vaker klanten te binden door dit soort aanvullende diensten aan de pas te koppelen. “Zo proberen leveranciers de transitie naar elektrisch rijden op te vangen. Zij merken nu nog geen dwingende terugloop van het aantal afgenomen liters, maar dat zal over 5 tot 7 jaar wel anders zijn. Van de oliemaatschappijen zetten tot nu toe alleen Shell en BP hier duidelijk op in.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Conclusr: Multi Tank Card marktleider brandstofkaarten | Fleet&Mobility

Conclusr: Multi Tank Card marktleider brandstofkaarten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit onderzoek van Conclusr Research onder ruim 1.200 wagenparkbeheerders en 800 zzp’ers.

Ten opzichte van 2012 zijn Multi Tank Card en Texaco de grootste stijgers met respectievelijk 4,5 en 4,6 procent. Shell en de lokale tankhouders zijn de grootste dalers met respectievelijk 3,4 en 4,9 procent. Volgens Ton Ketelaars, directeur van Conclusr Research, heeft Shell vooral de slag verloren aan de onderkant van de markt. “Zij hebben het mkb en de zzp’ers uit het oog verloren en dat zie je terug in dit onderzoek.” De lokale pomphouders hebben het volgens hem vooral in de Noordelijke provincies zwaar om hun brandstofpas-marktaandeel te behouden. “Vooral in Groningen en Friesland leveren zij in.”

Dominante redenen

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de meest dominante redenen om een brandstofkaart aan te schaffen vooral administratief en fiscaal zijn ingegeven. Eenvoudigere administratieve verslaglegging, minder rompslomp en vereenvoudiging van de btw-verrekening zijn de meest gehoorde argumenten. Maar ook afgeleide diensten, die vooral door kleinere bedrijven en zzp’ers hoog gewaardeerd worden. Dan gaat het vooral om overal kunnen tanken (tegen de laagste brandstofprijzen) en het betalen van autowasserettes en parkeergarages.

Tankkaartleveranciers proberen volgens Ketelaars steeds vaker klanten te binden door dit soort aanvullende diensten aan de pas te koppelen. “Zo proberen leveranciers de transitie naar elektrisch rijden op te vangen. Zij merken nu nog geen dwingende terugloop van het aantal afgenomen liters, maar dat zal over 5 tot 7 jaar wel anders zijn. Van de oliemaatschappijen zetten tot nu toe alleen Shell en BP hier duidelijk op in.”