Overig

Laatste update:

Telematicastandaard voor connected cars

Telematica-leverancier NXP en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) hebben een communicatiestandaard ontwikkeld voor het bouwen van apps voor connected cars. De standaard is gekoppeld aan het innovatieplatform ‘Vehicle for Innovation Brabant elektric’ (Vibe) en heet VibeX.

Vibe is een living lab en een samenwerkingsverband in de Brainport-regio tussen BOM, Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), NXP, Driessen Autolease en Automotive NL. Inmiddels zijn er 200 auto’s – voornamelijk EV’s en hybrides – verbonden binnen het Vibe-project. De auto’s zijn geleverd door Driessen Autolease en worden door NXP en Driessen Autogroep onder gunstige voorwaarden beschikbaar gesteld aan medewerkers in ruil voor medewerking aan Vibe. In december 2013 werden de eerste sleutels overhandigd.

Continue verbetering
Hans Brouwhuis van NXP is programmamanager van Vibe en legt uit dat de auto’s een grote bron van informatie voor Vibe zijn. “Denk daarbij aan de buitentemperatuur, snelheid, conditie van de weg en ruitenwisserinfo, maar er is ook veel data bruikbaar voor smart mobility applicaties, verkeersmanagement en ritregistratie. Onder andere innovatieprojecten op de TU/e, een carsharing project van Driessen en NXP en een energiemanagementproject op de HTC werken mee aan de continue verbetering van deze standaard.”

De standaard VibeX is ontwikkeld door de bedrijven Beijer Automotive, Sioux en Vtron. Er zijn 250 zogeheten parameters gedefinieerd waarmee elke app-bouwer uit de voeten kan volgens Brouwhuis. Nu de standaard is gelanceerd, kunnen ook andere bedrijven apps ontwikkelen die kunnen communiceren met de computers in auto’s. “Geïnteresseerden kunnen bellen en we sturen de standaard toe. We zijn nu bezig met een communicatieplan, zodat het een en ander voor iedereen makkelijk te vinden is op korte termijn.”

Dansen met de olifanten
De standaard is vooral bedoeld om ondernemers te laten wennen aan The Internet of Things-businessmodellen, waarbij apparaten met elkaar verbonden zijn. “Dat doen we door een businessmodel op te zetten waarin informatie uit de auto en van de berijder gebruikt en door de berijder toegewezen kan worden. Wij gaan ervan uit dat de berijder eigenaar is van de data in de auto en zelf bepaalt wie welke informatie krijgt. Een leasemaatschappij heeft geen recht op bijvoorbeeld locatiedata, maar wel data die nodig is voor het onderhoud van de auto. Ondernemers kunnen zich voorbereiden op de nieuwe toekomst. Het is wel dansen met de olifanten. De Google’s en Apple’s van deze wereld werken ook aan standaarden. Zodra deze worden uitgerold, nemen ze heel snel de infrastructuur over. Door te ‘wennen’ aan VibeX, kunnen bedrijven straks veel sneller schakelen en daarmee overleven.”

De 200 auto’s die rijden binnen het Vibe-programma behoren tot een ‘closed community’, maar een living lab is volgens Brouwhuis pas succesvol met een standaard. “Daar kunnen nu ook projecten buiten het Vibe-programma op gaan draaien.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Telematicastandaard voor connected cars | Fleet&Mobility

Telematicastandaard voor connected cars

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vibe is een living lab en een samenwerkingsverband in de Brainport-regio tussen BOM, Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), NXP, Driessen Autolease en Automotive NL. Inmiddels zijn er 200 auto’s – voornamelijk EV’s en hybrides – verbonden binnen het Vibe-project. De auto’s zijn geleverd door Driessen Autolease en worden door NXP en Driessen Autogroep onder gunstige voorwaarden beschikbaar gesteld aan medewerkers in ruil voor medewerking aan Vibe. In december 2013 werden de eerste sleutels overhandigd.

Continue verbetering
Hans Brouwhuis van NXP is programmamanager van Vibe en legt uit dat de auto’s een grote bron van informatie voor Vibe zijn. “Denk daarbij aan de buitentemperatuur, snelheid, conditie van de weg en ruitenwisserinfo, maar er is ook veel data bruikbaar voor smart mobility applicaties, verkeersmanagement en ritregistratie. Onder andere innovatieprojecten op de TU/e, een carsharing project van Driessen en NXP en een energiemanagementproject op de HTC werken mee aan de continue verbetering van deze standaard.”

De standaard VibeX is ontwikkeld door de bedrijven Beijer Automotive, Sioux en Vtron. Er zijn 250 zogeheten parameters gedefinieerd waarmee elke app-bouwer uit de voeten kan volgens Brouwhuis. Nu de standaard is gelanceerd, kunnen ook andere bedrijven apps ontwikkelen die kunnen communiceren met de computers in auto’s. “Geïnteresseerden kunnen bellen en we sturen de standaard toe. We zijn nu bezig met een communicatieplan, zodat het een en ander voor iedereen makkelijk te vinden is op korte termijn.”

Dansen met de olifanten
De standaard is vooral bedoeld om ondernemers te laten wennen aan The Internet of Things-businessmodellen, waarbij apparaten met elkaar verbonden zijn. “Dat doen we door een businessmodel op te zetten waarin informatie uit de auto en van de berijder gebruikt en door de berijder toegewezen kan worden. Wij gaan ervan uit dat de berijder eigenaar is van de data in de auto en zelf bepaalt wie welke informatie krijgt. Een leasemaatschappij heeft geen recht op bijvoorbeeld locatiedata, maar wel data die nodig is voor het onderhoud van de auto. Ondernemers kunnen zich voorbereiden op de nieuwe toekomst. Het is wel dansen met de olifanten. De Google’s en Apple’s van deze wereld werken ook aan standaarden. Zodra deze worden uitgerold, nemen ze heel snel de infrastructuur over. Door te ‘wennen’ aan VibeX, kunnen bedrijven straks veel sneller schakelen en daarmee overleven.”

De 200 auto’s die rijden binnen het Vibe-programma behoren tot een ‘closed community’, maar een living lab is volgens Brouwhuis pas succesvol met een standaard. “Daar kunnen nu ook projecten buiten het Vibe-programma op gaan draaien.”