Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

Deelautopilot van start bij ABN Amro met zelfgebouwde EV

Het kantoor van ABN Amro in Eindhoven start in november een pilot met het nieuwe EV-autodeelconcept Amber Mobility. Er wordt gestart met tien EV’s en veertig deelnemers.

Leasemaatschappij Athlon Car Lease is een samenwerkingspartner van Amber Mobility, dat een rebranding is van P33. Concreet levert Athlon de auto’s; daarnaast biedt het ondersteuning aan het projectteam van Amber Mobility. De deelautodienst zoekt nog investeerders. Athlon investeert – voorlopig – niet in geld en neemt ook geen aandelen in het bedrijf. “Of dat op termijn verandert weten we nog niet”, aldus Alexander Prinssen, vice-president consulting & mobility solutions bij de consultancypoot van Athlon en in die hoedanigheid betrokken bij Amber Mobility.

Gebouwd om te delen
Amber Mobility is een deelautoconcept met elektrische auto’s. “Dat is op zichzelf niet nieuw”, beaamt Prinssen. “Wat wel nieuw is, is dat deze club werkt aan een EV die speciaal gebouwd is om te delen.” Daarbij moeten we volgens Prinssen denken aan technologie waarbij je kunt inloggen in de auto. “Zodat bekend is wie er in de auto zit, wat zijn rijhistorie is, maar ook welke muziekvoorkeuren hij heeft.”

Inmiddels is er al wel een conceptcar, de Amber One (foto), klaar die is gefinancierd door onder andere de High Tech Campus Eindhoven en bedrijven van de Automotive Campus in Helmond. De Amber One is niet te koop en heeft volgens de makers een actieradius van 400 kilometer, weegt 650 kilo, heeft een topsnelheid van 150 kilometer per uur en accelereert in 7 seconden van 0 naar 100. De eerste prototypes rijden in 2017 en kleinschalige productie start in 2018.

BMW i3, Nissan Leaf en Renault Zoe
Wanneer de pilot precies van start gaat, is afhankelijk van de levering van de auto’s. Er worden in eerste instantie modellen als de BMW i3, Nissan Leaf en Renault Zoe gedeeld; in totaal tien EV’s voor veertig ABN Amro-medewerkers. “Dat lijkt misschien veel, maar we willen in de pilot niet dat iemand misgrijpt. En we willen vooral veel data verzamelen. Deze ratio is een inschatting”, zegt Prinssen.

Het is om een betaalde pilot, zodat de kosten van Amber Mobility worden gedekt. Wanneer de eigen auto daadwerkelijk in productie gaat, is afhankelijk van wanneer er nieuwe investeerders instappen. Het bedrijf zegt nog 60 miljoen euro nodig te hebben. “Amber Mobility wil de garantie geven dat er altijd een auto op loopafstand beschikbaar is. Voor 33 euro per week”, zegt Prinssen. “Dit doel moet in 2018 zijn gerealiseerd.”

Amber Mobility gooide vorige week hoge ogen tijdens de High Tech XL Day in Eindhoven. “Zelfs Amerikaanse media hebben het initiatief opgepakt”, aldus Prinssen. Op dit event konden diverse tech start-up bedrijven hun projecten pitchen, Amber Mobility was daar een van. Zij showden toen een conceptcar en riepen investeerders op een bijdrage te leveren.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Deelautopilot van start bij ABN Amro met zelfgebouwde EV | Fleet&Mobility

Deelautopilot van start bij ABN Amro met zelfgebouwde EV

Redactie Redactie
• Laatste update:

Leasemaatschappij Athlon Car Lease is een samenwerkingspartner van Amber Mobility, dat een rebranding is van P33. Concreet levert Athlon de auto’s; daarnaast biedt het ondersteuning aan het projectteam van Amber Mobility. De deelautodienst zoekt nog investeerders. Athlon investeert – voorlopig – niet in geld en neemt ook geen aandelen in het bedrijf. “Of dat op termijn verandert weten we nog niet”, aldus Alexander Prinssen, vice-president consulting & mobility solutions bij de consultancypoot van Athlon en in die hoedanigheid betrokken bij Amber Mobility.

Gebouwd om te delen
Amber Mobility is een deelautoconcept met elektrische auto’s. “Dat is op zichzelf niet nieuw”, beaamt Prinssen. “Wat wel nieuw is, is dat deze club werkt aan een EV die speciaal gebouwd is om te delen.” Daarbij moeten we volgens Prinssen denken aan technologie waarbij je kunt inloggen in de auto. “Zodat bekend is wie er in de auto zit, wat zijn rijhistorie is, maar ook welke muziekvoorkeuren hij heeft.”

Inmiddels is er al wel een conceptcar, de Amber One (foto), klaar die is gefinancierd door onder andere de High Tech Campus Eindhoven en bedrijven van de Automotive Campus in Helmond. De Amber One is niet te koop en heeft volgens de makers een actieradius van 400 kilometer, weegt 650 kilo, heeft een topsnelheid van 150 kilometer per uur en accelereert in 7 seconden van 0 naar 100. De eerste prototypes rijden in 2017 en kleinschalige productie start in 2018.

BMW i3, Nissan Leaf en Renault Zoe
Wanneer de pilot precies van start gaat, is afhankelijk van de levering van de auto’s. Er worden in eerste instantie modellen als de BMW i3, Nissan Leaf en Renault Zoe gedeeld; in totaal tien EV’s voor veertig ABN Amro-medewerkers. “Dat lijkt misschien veel, maar we willen in de pilot niet dat iemand misgrijpt. En we willen vooral veel data verzamelen. Deze ratio is een inschatting”, zegt Prinssen.

Het is om een betaalde pilot, zodat de kosten van Amber Mobility worden gedekt. Wanneer de eigen auto daadwerkelijk in productie gaat, is afhankelijk van wanneer er nieuwe investeerders instappen. Het bedrijf zegt nog 60 miljoen euro nodig te hebben. “Amber Mobility wil de garantie geven dat er altijd een auto op loopafstand beschikbaar is. Voor 33 euro per week”, zegt Prinssen. “Dit doel moet in 2018 zijn gerealiseerd.”

Amber Mobility gooide vorige week hoge ogen tijdens de High Tech XL Day in Eindhoven. “Zelfs Amerikaanse media hebben het initiatief opgepakt”, aldus Prinssen. Op dit event konden diverse tech start-up bedrijven hun projecten pitchen, Amber Mobility was daar een van. Zij showden toen een conceptcar en riepen investeerders op een bijdrage te leveren.