Auto en fiscus

Laatste update:

A’dam start eigen sloopregeling

Amsterdam voert op 1 oktober een eigen slooppremie in. Amsterdammers die hun oude personen- of bestelauto inleveren en een nieuwere kopen krijgen een extra subsidie, die varieert van 250 tot 1.000 euro. Dit bedrag komt bovenop de Nationale slooppremie, die via het rijk wordt verstrekt.De gemeente Amsterdam werkt ook aan een voorstel om mensen die hun auto wel laten slopen maar geen nieuwe terugkopen, tegemoet te komen. In september neemt de gemeenteraad hierover een besluit.

Amsterdam stelt in totaal zes miljoen euro beschikbaar voor de regeling, daarvoor kunnen naar schatting ongeveer veertienduizend auto`s gesloopt worden. Brancheverenigingen Bovag-RAI zijn tevreden met de regeling. Zij hopen dat er meer van deze `stapelingen` plaats gaan vinden. Minder te spreken zijn ze over de te grote tijd tussen aankondiging van de regel en het ingaan ervan. "Zo komt het stapeleffect niet tot zijn recht", stelt Bovag-woordvoerder Paul de Waal. "Wij hopen dat de gemeente met een soort van voorschot-regeling komt zodat Amsterdammers niet gaan wachten. In dat geval is er zelfs een kans dat de nationale regeling al is uitgeput voordat ze in Amsterdam starten."

Ook Den Haag
De hoofdstad kan op het gebied van daadkracht nog wat leren van Den Haag: die geeft al sinds deze maand een extra bijdrage op de nationale slooppremie, van 500 euro. De gemeente verwacht dat hierdoor 2.400 auto`s extra gesloopt gaan worden. De gemeente heeft sinds 1 oktober 2008 al een eigen sloopregeling waarbij consumenten 1.000 euro subsidie krijgen als ze hun oude auto (van voor 1996) inruilen. Hierbij hoeft geen andere auto te worden teruggekocht. In totaal heeft Den Haag 3,5 miljoen euro aan subsidiegeld beschikbaar.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
A’dam start eigen sloopregeling | Fleet&Mobility

A’dam start eigen sloopregeling

Redactie Redactie
• Laatste update:

Amsterdam stelt in totaal zes miljoen euro beschikbaar voor de regeling, daarvoor kunnen naar schatting ongeveer veertienduizend auto`s gesloopt worden. Brancheverenigingen Bovag-RAI zijn tevreden met de regeling. Zij hopen dat er meer van deze `stapelingen` plaats gaan vinden. Minder te spreken zijn ze over de te grote tijd tussen aankondiging van de regel en het ingaan ervan. "Zo komt het stapeleffect niet tot zijn recht", stelt Bovag-woordvoerder Paul de Waal. "Wij hopen dat de gemeente met een soort van voorschot-regeling komt zodat Amsterdammers niet gaan wachten. In dat geval is er zelfs een kans dat de nationale regeling al is uitgeput voordat ze in Amsterdam starten."

Ook Den Haag
De hoofdstad kan op het gebied van daadkracht nog wat leren van Den Haag: die geeft al sinds deze maand een extra bijdrage op de nationale slooppremie, van 500 euro. De gemeente verwacht dat hierdoor 2.400 auto`s extra gesloopt gaan worden. De gemeente heeft sinds 1 oktober 2008 al een eigen sloopregeling waarbij consumenten 1.000 euro subsidie krijgen als ze hun oude auto (van voor 1996) inruilen. Hierbij hoeft geen andere auto te worden teruggekocht. In totaal heeft Den Haag 3,5 miljoen euro aan subsidiegeld beschikbaar.