Personenauto's

Laatste update:

PHEV’ers rijden steeds minder elektrisch

PHEV-rijders legden het eerste kwartaal van dit jaar 26,1 procent van hun kilometers af op elektriciteit. Dat blijkt uit onderzoek van TNO. In Q2 2013 was dit nog 32,6 procent.

TNO verklaart de dalende trend door de komst van de Mitsubishi Outlander phev en de Volvo V60 phev. De data van deze modellen zijn pas vanaf Q3 2014 meegenomen in het onderzoek en drukken volgens TNO de gemiddelde prestaties. Deze modellen worden in grotere aantallen verkocht en rijden slechts respectievelijk 21,7 en 16 procent van de tijd elektrisch.

Met andere modellen (de Opel Ampera en Chevrolet Volt, die in de beginperiode van het onderzoek het meest werden verkocht) wordt meer elektrisch gereden: respectievelijk 28,4 en 28,7 procent. Hoewel bij deze modellen ook een dalende lijn te zien is.

Met de Toyota Prius plug-in wordt het minst elektrische gereden (slechts 9,2 procent) maar dit model laat wel een stijgende lijn zien. In Q4 van 2013 maakten de berijders nog maar 5,9 procent elektrische kilometers.

Beste jongetjes rijden twee keer zoveel
De vijftig procent beste phev-rijders maken aanzienlijk meer elektrische kilometers, blijkt uit de cijfers van TNO. Hun aandeel elektrische kilometers is redelijk stabiel gebleven de afgelopen jaren, maar ligt wel twee keer zo hoog als het gemiddelde van alle plug-in rijders.

Het aandeel elektrische kilometer van de beste phev-rijders loopt uiteen van 30,8 procent met de Toyota Prius plug-in tot 60,8 procent voor de Chevrolet Volt.

Bekijk hier het volledige TNO-onderzoek over plug-in hybride gebruik.

Tijdens het Fleetmanagement even bleek al dat phev`s voor meer hoofdpijn zorgen dan van tevoren bedacht

Uit onderzoek van Motivaction bleek al dat 43 procent van de fleetmanagers het een goede financiële prikkel vindt om de bijtelling afhankelijk te maken van het brandstofverbruik

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
PHEV’ers rijden steeds minder elektrisch | Fleet&Mobility

PHEV’ers rijden steeds minder elektrisch

Redactie Redactie
• Laatste update:

TNO verklaart de dalende trend door de komst van de Mitsubishi Outlander phev en de Volvo V60 phev. De data van deze modellen zijn pas vanaf Q3 2014 meegenomen in het onderzoek en drukken volgens TNO de gemiddelde prestaties. Deze modellen worden in grotere aantallen verkocht en rijden slechts respectievelijk 21,7 en 16 procent van de tijd elektrisch.

Met andere modellen (de Opel Ampera en Chevrolet Volt, die in de beginperiode van het onderzoek het meest werden verkocht) wordt meer elektrisch gereden: respectievelijk 28,4 en 28,7 procent. Hoewel bij deze modellen ook een dalende lijn te zien is.

Met de Toyota Prius plug-in wordt het minst elektrische gereden (slechts 9,2 procent) maar dit model laat wel een stijgende lijn zien. In Q4 van 2013 maakten de berijders nog maar 5,9 procent elektrische kilometers.

Beste jongetjes rijden twee keer zoveel
De vijftig procent beste phev-rijders maken aanzienlijk meer elektrische kilometers, blijkt uit de cijfers van TNO. Hun aandeel elektrische kilometers is redelijk stabiel gebleven de afgelopen jaren, maar ligt wel twee keer zo hoog als het gemiddelde van alle plug-in rijders.

Het aandeel elektrische kilometer van de beste phev-rijders loopt uiteen van 30,8 procent met de Toyota Prius plug-in tot 60,8 procent voor de Chevrolet Volt.

Bekijk hier het volledige TNO-onderzoek over plug-in hybride gebruik.

Tijdens het Fleetmanagement even bleek al dat phev`s voor meer hoofdpijn zorgen dan van tevoren bedacht

Uit onderzoek van Motivaction bleek al dat 43 procent van de fleetmanagers het een goede financiële prikkel vindt om de bijtelling afhankelijk te maken van het brandstofverbruik