Personenauto's

Laatste update:

Autodelen geeft zelfrijdende auto een boost

‘Het traditionele OV verdwijnt in de toekomst, grote bedrijven bezitten alle zelfrijdende auto’s en in de stad reis je met zogenoemde people movers.’ Dat is te lezen in een toekomststudie naar zelfrijdende auto’s door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in opdracht van het ministerie van Infrastructuur & Milieu.

Het KIM schetste vier toekomstscenario’s voor zelfrijdende auto’s. Daaruit blijkt dat de toekomst van zelfrijdende auto’s niet alleen afhankelijk is van technologische ontwikkelingen, maar ook van consumentengedrag.

In twee scenario’s komt volledig autonoom rijden niet voor en blijven automobilisten de handen aan het stuur houden in stedelijke gebieden. Dan neemt de auto alleen op de snelweg de rijtaken helemaal over.

Onlangs startte de provincie Gelderland met een test met een autonoom rijdend busje.

`Grote bedrijven bezitten straks alle auto`s`
Daarnaast blijkt volgens het rapport dat de mate waarin mensen auto’s, maar ook ritten gaan delen veel verschil maakt. Als de auto overal zelfstandig kan rijden en mensen blijven hechten aan privébezit, staan de straten vol met dit soort auto’s van verschillende merken. Als de technologie zo ver doorzet is het ook denkbaar dat mensen voor iedere rit een auto laten voorrijden. Deze deelauto’s zijn dan volgens het KIM in het bezit van grote bedrijven, die hun voertuigen parkeren aan de rand van de stad.

Ook neemt de wegcapaciteit mogelijk toe, omdat zelfrijdende auto’s dichter op elkaar kunnen rijden. Dat zou dan gunstig zijn voor de files. Maar tegelijkertijd wordt het reizen ook makkelijker, waardoor het aantal ritjes en dus ook de behoefte aan wegcapaciteit juist kan toenemen. Als de deeleconomie een vlucht neemt en mensen ritjes en voertuigen gaan delen, zijn er minder auto’s nodig. In sommige scenario’s verdwijnt het traditionele openbaar vervoer, afgezien van een aantal intercity- en metrolijnen, grotendeels. Auto en openbaar vervoer zijn daar samengesmolten. Vooral in de stad reizen we straks met zogenoemde people movers van deur tot deur.

Naast deze effecten, besteedt het rapport aandacht aan de invloed die zelfrijdende auto’s kunnen hebben op de ruimtelijke inrichting, sociale inclusie, de verkeersveiligheid, leefbaarheid en op de economie.

Lees hier de scenario`s en het volledige onderzoeksrapport van het KIM.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Autodelen geeft zelfrijdende auto een boost | Fleet&Mobility

Autodelen geeft zelfrijdende auto een boost

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het KIM schetste vier toekomstscenario’s voor zelfrijdende auto’s. Daaruit blijkt dat de toekomst van zelfrijdende auto’s niet alleen afhankelijk is van technologische ontwikkelingen, maar ook van consumentengedrag.

In twee scenario’s komt volledig autonoom rijden niet voor en blijven automobilisten de handen aan het stuur houden in stedelijke gebieden. Dan neemt de auto alleen op de snelweg de rijtaken helemaal over.

Onlangs startte de provincie Gelderland met een test met een autonoom rijdend busje.

`Grote bedrijven bezitten straks alle auto`s`
Daarnaast blijkt volgens het rapport dat de mate waarin mensen auto’s, maar ook ritten gaan delen veel verschil maakt. Als de auto overal zelfstandig kan rijden en mensen blijven hechten aan privébezit, staan de straten vol met dit soort auto’s van verschillende merken. Als de technologie zo ver doorzet is het ook denkbaar dat mensen voor iedere rit een auto laten voorrijden. Deze deelauto’s zijn dan volgens het KIM in het bezit van grote bedrijven, die hun voertuigen parkeren aan de rand van de stad.

Ook neemt de wegcapaciteit mogelijk toe, omdat zelfrijdende auto’s dichter op elkaar kunnen rijden. Dat zou dan gunstig zijn voor de files. Maar tegelijkertijd wordt het reizen ook makkelijker, waardoor het aantal ritjes en dus ook de behoefte aan wegcapaciteit juist kan toenemen. Als de deeleconomie een vlucht neemt en mensen ritjes en voertuigen gaan delen, zijn er minder auto’s nodig. In sommige scenario’s verdwijnt het traditionele openbaar vervoer, afgezien van een aantal intercity- en metrolijnen, grotendeels. Auto en openbaar vervoer zijn daar samengesmolten. Vooral in de stad reizen we straks met zogenoemde people movers van deur tot deur.

Naast deze effecten, besteedt het rapport aandacht aan de invloed die zelfrijdende auto’s kunnen hebben op de ruimtelijke inrichting, sociale inclusie, de verkeersveiligheid, leefbaarheid en op de economie.

Lees hier de scenario`s en het volledige onderzoeksrapport van het KIM.