Personenauto's

Laatste update:

‘Fleetmanager moet redeneren vanuit de bezettingsgraad’

Autodelen zelf is geen nieuw fenomeen. Maar de technische mogelijkheden van nu in combinatie met het feit dat mensen minder geld aan mobiliteit willen besteden, maakt de voedingsbodem voor deelconcepten nu extra vruchtbaar.

Dat betoogde Cees Klaassen, directeur van deelconcept Share2use tijdens de Fleet Lounge die vandaag in het Van der Valk in Houten werd gehouden. “Brandstof wordt duurder, parkeren wordt duurder en de wegen worden voller. Terwijl mensen juist minder geld hebben om aan mobiliteit te besteden. Allemaal redenen voor mensen om autodelen in plaats van aanschaf te overwegen”, aldus Klaassen. “De ict is er nu ook klaar voor. Je kunt met de telefoon een auto reserveren en zelfs openen, en de auto zelf houdt de rittenregistratie bij. Er zijn nauwelijks obstakels.”

En de obstakels die er zijn, zijn in veel gevallen weg te nemen. “Mensen willen alleen maar delen als ze vertrouwen hebben in de ander. Dat geldt ook voor auto’s. Wij hebben zelf een systeem waarbij mensen een waardering kunnen achterlaten. Zo weet je heel snel of iemand de auto netjes achterlaat of niet.”

Standaard delen
Klaassen haalde ter ondersteuning van zijn betoog een onderzoek aan van Frost&Sullivan, waarin staat dat car sharing in de komende jaren groeit van 5,4 miljoen voertuigen naar 17 miljoen in 2020. Ook zijn vrijwel alle autofabrikanten bezig met een deelautoconcept. “Ik verwacht dat over drie tot vijf jaar de mogelijkheid om de auto te delen standaard in nieuwe auto’s is inbegrepen”, aldus de Share2use-oprichter. “Uiteindelijk bepaalt het platform het succes: met wie wordt de auto gedeeld, hoe eenvoudig is het om te delen en hoeveel auto’s zijn er via het platform beschikbaar? Mensen delen het liefst met bekenden, zakelijk of privé. En ook willen ze niet misgrijpen.”

Onder controle
Klaassen had ook een boodschap voor de aanwezige fleetmanagers. “U bent ijzersterk in het beheer van de vloot. De kosten zijn inmiddels goed onder controle, zoals die van brandstof, schade en op het gebied van inkoop. De volgende stap is het redeneren vanuit gebruik. Want stilstand van auto’s kost het meeste geld. En een auto staat 90 procent van de tijd stil. In die tijd kan hij binnen een zakelijke omgeving prima worden gedeeld.

Wie gaat delen?
Klaassens betoog leidde tot discussie in de zaal over de potentie van autodelen op de zakelijke markt. Voor mensen in de buitendienst lijkt autodelen niet haalbaar omdat ze wel veel op pad zijn, dus de stilstand los je het snelst op door de arbeidsvoorwaardelijke auto van de zaak vaker op de weg te zetten – maar willen de berijders hiervan hun auto wel delen? “Wel als er een vergoeding tegenover staat”, zo werd vanuit de zaal geopperd. Of de arbeidsvoorwaardelijke auto gaat eruit, en er worden alleen nog deelauto’s ingezet. “Die hebben we al – dat noemen we poolauto’s”, reageerde iemand gevat. Inderdaad, autodelen is van alle tijden.

De Fleet Lounge is onderdeel van het Fleet Platform van eventorganisator Expomotion. Fleet&Mobility is mediapartner van dit platform. De volgende bijeenkomst is op 25 november. Wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers kunnen zich hier aanmelden voor deelname.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
‘Fleetmanager moet redeneren vanuit de bezettingsgraad’ | Fleet&Mobility

‘Fleetmanager moet redeneren vanuit de bezettingsgraad’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat betoogde Cees Klaassen, directeur van deelconcept Share2use tijdens de Fleet Lounge die vandaag in het Van der Valk in Houten werd gehouden. “Brandstof wordt duurder, parkeren wordt duurder en de wegen worden voller. Terwijl mensen juist minder geld hebben om aan mobiliteit te besteden. Allemaal redenen voor mensen om autodelen in plaats van aanschaf te overwegen”, aldus Klaassen. “De ict is er nu ook klaar voor. Je kunt met de telefoon een auto reserveren en zelfs openen, en de auto zelf houdt de rittenregistratie bij. Er zijn nauwelijks obstakels.”

En de obstakels die er zijn, zijn in veel gevallen weg te nemen. “Mensen willen alleen maar delen als ze vertrouwen hebben in de ander. Dat geldt ook voor auto’s. Wij hebben zelf een systeem waarbij mensen een waardering kunnen achterlaten. Zo weet je heel snel of iemand de auto netjes achterlaat of niet.”

Standaard delen
Klaassen haalde ter ondersteuning van zijn betoog een onderzoek aan van Frost&Sullivan, waarin staat dat car sharing in de komende jaren groeit van 5,4 miljoen voertuigen naar 17 miljoen in 2020. Ook zijn vrijwel alle autofabrikanten bezig met een deelautoconcept. “Ik verwacht dat over drie tot vijf jaar de mogelijkheid om de auto te delen standaard in nieuwe auto’s is inbegrepen”, aldus de Share2use-oprichter. “Uiteindelijk bepaalt het platform het succes: met wie wordt de auto gedeeld, hoe eenvoudig is het om te delen en hoeveel auto’s zijn er via het platform beschikbaar? Mensen delen het liefst met bekenden, zakelijk of privé. En ook willen ze niet misgrijpen.”

Onder controle
Klaassen had ook een boodschap voor de aanwezige fleetmanagers. “U bent ijzersterk in het beheer van de vloot. De kosten zijn inmiddels goed onder controle, zoals die van brandstof, schade en op het gebied van inkoop. De volgende stap is het redeneren vanuit gebruik. Want stilstand van auto’s kost het meeste geld. En een auto staat 90 procent van de tijd stil. In die tijd kan hij binnen een zakelijke omgeving prima worden gedeeld.

Wie gaat delen?
Klaassens betoog leidde tot discussie in de zaal over de potentie van autodelen op de zakelijke markt. Voor mensen in de buitendienst lijkt autodelen niet haalbaar omdat ze wel veel op pad zijn, dus de stilstand los je het snelst op door de arbeidsvoorwaardelijke auto van de zaak vaker op de weg te zetten – maar willen de berijders hiervan hun auto wel delen? “Wel als er een vergoeding tegenover staat”, zo werd vanuit de zaal geopperd. Of de arbeidsvoorwaardelijke auto gaat eruit, en er worden alleen nog deelauto’s ingezet. “Die hebben we al – dat noemen we poolauto’s”, reageerde iemand gevat. Inderdaad, autodelen is van alle tijden.

De Fleet Lounge is onderdeel van het Fleet Platform van eventorganisator Expomotion. Fleet&Mobility is mediapartner van dit platform. De volgende bijeenkomst is op 25 november. Wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers kunnen zich hier aanmelden voor deelname.