Auto en fiscus

Laatste update:

Voorstel Autobrief 2: Eén bijtellingtarief

Eén bijtellingtarief van 20 tot 21 procent voor alle auto’s van de zaak, met uitzondering van de volledig elektrische auto`s waarvoor een tarief van 7 procent geldt. Dat adviseren de belangenorganisaties Bovag, RAI Vereniging, VNA, ANWB en Natuur & Milieu aan het Kabinet en de Tweede Kamer.

Het collectief heeft een brief met voorstellen voor de autobelastingen in periode 2017 tot en met 2020 gestuurd.

De groep wil naar uniforme belastingtarieven waarmee ook de particulier gestimuleerd wordt om (semi-)elektrisch te gaan rijden. De coalitie stelt daarom voor om volledig elektrische auto’s vrij te stellen van de mrb en een halftarief te rekenen voor hybrides.

BPM afschaffen
Verder zegt de lobbygroep in de brief de ambitie van de staatssecretaris van Financiën, Eric Wiebes, te delen om de bpm af te schaffen. Maar wel met de voorwaarden dat voor een eventuele compensatie de mrb, bijtelling en accijnzen buiten schot blijven. Ook moet de bpm geleidelijk worden afgebouwd.

De plannen moeten gefinancierd worden uit een nog op te richten EV-fonds waar jaarlijks 250 miljoen euro in gestort wordt door de overheid. Vanwege het belang voor milieu en economie roepen de organisaties de overheid op om voor de begroting van dat bedrag in de volle breedte van de twee betrokken departementen (Infrastructuur en Milieu en Economische Zaken) te kijken. Daarnaast word met de door de groep voorgestelde beperkingen op fiscale voordelen ook een bijdrage geleverd.

Om vroegtijdige export van gebruikte EV’s en hybrides tegen te gaan stelt de groep voor dat de genoten belastingvoordelen bij export van het voertuig worden terugbetaald aan de overheid.

Lees de brief met voorstellen van de belangenpartijen hier.

Tegenpartij
De Vereniging Zakelijke Rijders (voorheen Vereniging Auto van de Zaak) laat weten het niet eens te zijn met deze voorstellen. Voorzitter Martin Huisman vindt dat deze partijen “die allen baat hebben bij het verkopen van meer auto`s de zakelijke rijder ‘slachtofferen’ en pleiten voor een hogere bijtelling.” VZR vindt het makkelijk praten als het niet over de rug van de eigen achterban gaat. “Onder druk van Natuur & Milieu is het voorstel vervolgens doorspekt met stimulering van de elektrische auto. Iedereen weet echter dat deze auto`s zonder de extreme subsidiëring van de overheid nu geen marktkansen hebben. Het lijkt of het aantal van 200 duizend elektrische auto`s uit het energieakkoord een doel op zich is geworden, terwijl het onduidelijk is of de elektrische auto de beste technologische oplossing is voor de toekomst.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Voorstel Autobrief 2: Eén bijtellingtarief | Fleet&Mobility

Voorstel Autobrief 2: Eén bijtellingtarief

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het collectief heeft een brief met voorstellen voor de autobelastingen in periode 2017 tot en met 2020 gestuurd.

De groep wil naar uniforme belastingtarieven waarmee ook de particulier gestimuleerd wordt om (semi-)elektrisch te gaan rijden. De coalitie stelt daarom voor om volledig elektrische auto’s vrij te stellen van de mrb en een halftarief te rekenen voor hybrides.

BPM afschaffen
Verder zegt de lobbygroep in de brief de ambitie van de staatssecretaris van Financiën, Eric Wiebes, te delen om de bpm af te schaffen. Maar wel met de voorwaarden dat voor een eventuele compensatie de mrb, bijtelling en accijnzen buiten schot blijven. Ook moet de bpm geleidelijk worden afgebouwd.

De plannen moeten gefinancierd worden uit een nog op te richten EV-fonds waar jaarlijks 250 miljoen euro in gestort wordt door de overheid. Vanwege het belang voor milieu en economie roepen de organisaties de overheid op om voor de begroting van dat bedrag in de volle breedte van de twee betrokken departementen (Infrastructuur en Milieu en Economische Zaken) te kijken. Daarnaast word met de door de groep voorgestelde beperkingen op fiscale voordelen ook een bijdrage geleverd.

Om vroegtijdige export van gebruikte EV’s en hybrides tegen te gaan stelt de groep voor dat de genoten belastingvoordelen bij export van het voertuig worden terugbetaald aan de overheid.

Lees de brief met voorstellen van de belangenpartijen hier.

Tegenpartij
De Vereniging Zakelijke Rijders (voorheen Vereniging Auto van de Zaak) laat weten het niet eens te zijn met deze voorstellen. Voorzitter Martin Huisman vindt dat deze partijen “die allen baat hebben bij het verkopen van meer auto`s de zakelijke rijder ‘slachtofferen’ en pleiten voor een hogere bijtelling.” VZR vindt het makkelijk praten als het niet over de rug van de eigen achterban gaat. “Onder druk van Natuur & Milieu is het voorstel vervolgens doorspekt met stimulering van de elektrische auto. Iedereen weet echter dat deze auto`s zonder de extreme subsidiëring van de overheid nu geen marktkansen hebben. Het lijkt of het aantal van 200 duizend elektrische auto`s uit het energieakkoord een doel op zich is geworden, terwijl het onduidelijk is of de elektrische auto de beste technologische oplossing is voor de toekomst.”