Leasing en verhuur

Site voorspelt nieuwe autoprijzen

Op de site www.nieuweautoprijzen.nl van dataprovider Autodisk is te zien wat een nieuwe auto in 2013 kost. Daar staat tegenover dat door de verlaging van de bpm en de invoering van de CO2- heffing het volgens Autodisk-eigenaar Alain Snel moeilijk wordt om de restwaarde van een nieuwe auto te bepalen.

Sinds kort is het mogelijk om via de site www.nieuweautoprijzen.nl van Autodisk te zien wat de waarde van nieuwe auto’s in 2013 wordt. Hierbij worden nieuwe maatregelen als de verlaging van de bpm en de invoering van de CO2 heffing losgelaten op de huidige nettoprijzen. Hieruit blijkt dat relatief zuinige auto’s zoals bijvoorbeeld BMW enkele duizenden euro’s goedkoper worden als de nettoprijs hetzelfde blijft, terwijl goedkopere auto’s als de Dacia duizenden euro’s meer gaan kosten. Maar volgens Snel is niet te voorspellen of fabrikanten hun prijsbeleid gaan aanpassen. Hetzelfde geldt voor de restwaarde. “De restwaarde was afhankelijk van redelijk meetbare factoren als levenscyclus, imago, verkoopaantallen en de verhouding tussen de goedkoopste en de duurste uitvoering binnen het model. Nu de consumentenprijzen alle kanten op gaan wordt het inschatten van restwaarde plotseling veel complexer”, aldus Snel.   

 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Site voorspelt nieuwe autoprijzen | Fleet&Mobility

Site voorspelt nieuwe autoprijzen

Redactie Redactie

Sinds kort is het mogelijk om via de site www.nieuweautoprijzen.nl van Autodisk te zien wat de waarde van nieuwe auto’s in 2013 wordt. Hierbij worden nieuwe maatregelen als de verlaging van de bpm en de invoering van de CO2 heffing losgelaten op de huidige nettoprijzen. Hieruit blijkt dat relatief zuinige auto’s zoals bijvoorbeeld BMW enkele duizenden euro’s goedkoper worden als de nettoprijs hetzelfde blijft, terwijl goedkopere auto’s als de Dacia duizenden euro’s meer gaan kosten. Maar volgens Snel is niet te voorspellen of fabrikanten hun prijsbeleid gaan aanpassen. Hetzelfde geldt voor de restwaarde. “De restwaarde was afhankelijk van redelijk meetbare factoren als levenscyclus, imago, verkoopaantallen en de verhouding tussen de goedkoopste en de duurste uitvoering binnen het model. Nu de consumentenprijzen alle kanten op gaan wordt het inschatten van restwaarde plotseling veel complexer”, aldus Snel.