Personenauto's

Laatste update:

Fleetmanagers verwachten sterke daling EV-inzet

Zeventig procent van de Nederlandse fleetmanagers is positief over het huidige bijtellingsstelsel en 64 procent verwacht een (zeer) negatieve invloed van de nieuwe bijtellingsregeling op de inzet van (semi-)elektrische auto`s.

Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), Nederland Elektrisch, Natuur en Milieu en de Dutch Organisation for Electric Transport (Doet) naar de houding van fleetmanagers ten opzichte van de bijtelling voor elektrische auto’s.

Fleetmanagers werd gevraagd naar hun mening over de huidige autobelasting, waarin 4 procent bijtelling geldt voor EV’s en 7 procent bijtelling voor phev’s, en over de belastingen die in 2016 van kracht worden.

Bekijk hier alle feiten en cijfers uit het onderzoek in een infographic.

Tijdens het Fleetmanagement Event 2015 bleek al dat de phev het grootste hoofdpijndossier is van fleetmanagers.

Meer elektrisch
Het onderzoek is gehouden onder 510 fleetmanagers bij grote bedrijven in Nederland. Van die ondervraagde fleetmanagers heeft 74 procent phev’s in de fleet. Daarvan zegt 42 procent zeker van plan te zijn meer phev’s of EV’s aan te schaffen of te leasen. Nog eens 29 procent overweegt het.

Van de fleetmanagers met phev’s in de vloot zegt 56 procent harde berijdersvoorwaarden te stellen aan het leasen van een plug-in hybride. Dertig procent zegt het brandstofbudget te beperken en 21 procent geeft financiële prikkels voor goede verbruikspercentages.

Volgens 43 procent van de respondenten zou het een goede financiële prikkel kunnen zijn om de bijtelling afhankelijk te maken van het brandstofverbruik.

De Autobrief 2 wordt deze maand verwacht, een collectief van belangenverenigingen pleit voor één bijtellingstarief met een uitzondering voor EV`s en phev`s

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Fleetmanagers verwachten sterke daling EV-inzet | Fleet&Mobility

Fleetmanagers verwachten sterke daling EV-inzet

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), Nederland Elektrisch, Natuur en Milieu en de Dutch Organisation for Electric Transport (Doet) naar de houding van fleetmanagers ten opzichte van de bijtelling voor elektrische auto’s.

Fleetmanagers werd gevraagd naar hun mening over de huidige autobelasting, waarin 4 procent bijtelling geldt voor EV’s en 7 procent bijtelling voor phev’s, en over de belastingen die in 2016 van kracht worden.

Bekijk hier alle feiten en cijfers uit het onderzoek in een infographic.

Tijdens het Fleetmanagement Event 2015 bleek al dat de phev het grootste hoofdpijndossier is van fleetmanagers.

Meer elektrisch
Het onderzoek is gehouden onder 510 fleetmanagers bij grote bedrijven in Nederland. Van die ondervraagde fleetmanagers heeft 74 procent phev’s in de fleet. Daarvan zegt 42 procent zeker van plan te zijn meer phev’s of EV’s aan te schaffen of te leasen. Nog eens 29 procent overweegt het.

Van de fleetmanagers met phev’s in de vloot zegt 56 procent harde berijdersvoorwaarden te stellen aan het leasen van een plug-in hybride. Dertig procent zegt het brandstofbudget te beperken en 21 procent geeft financiële prikkels voor goede verbruikspercentages.

Volgens 43 procent van de respondenten zou het een goede financiële prikkel kunnen zijn om de bijtelling afhankelijk te maken van het brandstofverbruik.

De Autobrief 2 wordt deze maand verwacht, een collectief van belangenverenigingen pleit voor één bijtellingstarief met een uitzondering voor EV`s en phev`s