Infrastructuur

Kennisplatform: Onvoldoende prijstransparantie bij laadpalen

Het is zowel voor als na het laden niet duidelijk wat de laadprijs van een elektrische auto is. (Foto: Shutterstock)

De laadprijzen voor elektrische auto’s zijn niet transparant. 

Daarnaast wordt de geldende wetgeving niet nageleefd die stelt dat het verplicht is om een consument te informeren over een prijs of product. Dat blijkt uit het Onderzoek & Implementatieplan Prijstransparantie dat is uitgevoerd door onderzoeksbureaus EVConsult en CE Delft in opdracht van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL).

In het onderzoek staan aanbevelingen om prijstransparantie bij de laadpaal te bereiken. Zo bestaat de laadmarkt volgens de onderzoekers uit een ingewikkeld keten van aanbieders. Binnen de gehele keten heerst er onduidelijkheid over verantwoordelijkheden rondom prijstransparantie. Ook ontbreekt binnen de keten van aanbieders de kennis welke partijen wet- en regelgeving moeten naleven. Het NKL neemt hierin, in opdracht van de Nationale Laadagenda (NAL), het voortouw om de acties samen met branchevereniging Doet en NVDE uit te voeren. De Autoriteit Consument en Markt pleit al langer voor meer transparantie bij de laadpaal.

Geen belemmeringen

Technisch zijn er geen belemmeringen om consumenten zowel voor- als na het laden inzicht te geven in de laadtarieven, blijkt uit het onderzoek. De verwachting is dat de markt dankzij een verdere groei van het elektrische rijden en nieuwe technieken transparanter wordt. Dit kan volgens de onderzoekers me behulp van apps, displays op laadpalen of door direct te betalen bij de laadpaal.

Volgens Bert Klerk, voorzitter van de NAL-stuurgroep, moet de laadinfrastructuur geen drempel opwerpen in de groei van het elektrisch rijden. “Duidelijke en transparante prijzen van laden zijn een absolute voorwaarde omdat het gebruik van elektrische auto’s steeds verder toeneemt. De komende tijd werken wij met alle betrokken partijen samen om dit de norm te laten worden.”

Om de voortgang op het gebied van prijstransparantie te monitoren wordt een nulmeting gehouden en daarna volgt een jaarlijkse benchmark door een onafhankelijke partij. Zo kan worden vastgesteld of de onduidelijkheid over prijzen bij laadpunten verbetert is en wat aandachtspunten zijn.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Jeroen Vos
Kennisplatform: Onvoldoende prijstransparantie bij laadpalen | Fleet&Mobility

Kennisplatform: Onvoldoende prijstransparantie bij laadpalen

Jeroen Vos Jeroen Vos
Het is zowel voor als na het laden niet duidelijk wat de laadprijs van een elektrische auto is. (Foto: Shutterstock)

Daarnaast wordt de geldende wetgeving niet nageleefd die stelt dat het verplicht is om een consument te informeren over een prijs of product. Dat blijkt uit het Onderzoek & Implementatieplan Prijstransparantie dat is uitgevoerd door onderzoeksbureaus EVConsult en CE Delft in opdracht van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL).

In het onderzoek staan aanbevelingen om prijstransparantie bij de laadpaal te bereiken. Zo bestaat de laadmarkt volgens de onderzoekers uit een ingewikkeld keten van aanbieders. Binnen de gehele keten heerst er onduidelijkheid over verantwoordelijkheden rondom prijstransparantie. Ook ontbreekt binnen de keten van aanbieders de kennis welke partijen wet- en regelgeving moeten naleven. Het NKL neemt hierin, in opdracht van de Nationale Laadagenda (NAL), het voortouw om de acties samen met branchevereniging Doet en NVDE uit te voeren. De Autoriteit Consument en Markt pleit al langer voor meer transparantie bij de laadpaal.

Geen belemmeringen

Technisch zijn er geen belemmeringen om consumenten zowel voor- als na het laden inzicht te geven in de laadtarieven, blijkt uit het onderzoek. De verwachting is dat de markt dankzij een verdere groei van het elektrische rijden en nieuwe technieken transparanter wordt. Dit kan volgens de onderzoekers me behulp van apps, displays op laadpalen of door direct te betalen bij de laadpaal.

Volgens Bert Klerk, voorzitter van de NAL-stuurgroep, moet de laadinfrastructuur geen drempel opwerpen in de groei van het elektrisch rijden. “Duidelijke en transparante prijzen van laden zijn een absolute voorwaarde omdat het gebruik van elektrische auto’s steeds verder toeneemt. De komende tijd werken wij met alle betrokken partijen samen om dit de norm te laten worden.”

Om de voortgang op het gebied van prijstransparantie te monitoren wordt een nulmeting gehouden en daarna volgt een jaarlijkse benchmark door een onafhankelijke partij. Zo kan worden vastgesteld of de onduidelijkheid over prijzen bij laadpunten verbetert is en wat aandachtspunten zijn.