Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

Beheeradvies: krijgt u de data die u nodig heeft?

Terwijl het aantal fleet- en mobiliteitsleveranciers toeneemt en de snelle technologische ontwikkeling van auto’s doorgaat, staan fleetverantwoordelijken onvoldoende stil bij de vraagstukken rond de data- en informatievoorziening van hun mobiliteit. Dat meldt adviesbureau Fleet Support.

Wie vraagt zich af of de hoeveelheid data van de verschillende leveranciers wel relevant is? Of wat de kwaliteit van deze data is en op welke wijze deze beschikbaar wordt gesteld?

`Er wordt niet stilgestaan bij de vraag wélke informatie nodig is en beschikbaar moet zijn.`

Veel organisaties besteden bij het vormgeven van hun mobiliteitsbeleid en het inkoopproces onvoldoende aandacht aan de kwaliteit en toegankelijkheid van data. Er worden uitvoerige beschrijvingen gegeven van de dienstverlening met de daarbij behorende productoplossingen, zonder dat wordt stilgestaan bij de vraag wélke informatie nodig en beschikbaar moet zijn. De meeste leveranciers leveren een gefragmenteerde rapportage met informatie die onvoldoende inzicht geeft in het geheel. In de markt is daardoor steeds meer behoefte aan een integrale rapportage en aan informatieoverzichten die een totaalbeeld geven van de kostenstructuur rondom medewerkers en afdelingen. Overzichten waarin auto- en leasedata bijvoorbeeld op een slimme wijze worden gekoppeld aan ov-reizen en flexwerkkantoren. Voorheen vormden de dienstverlening en een productoplossing de basis van een samenwerking, tegenwoordig vormen informatie en datavoorziening deze basis. Hierbij moet de klant vooraf duidelijk weten welke stuurdata nodig is om de juiste beslissingen over mobiliteit te kunnen nemen.

`Naast actualiteit is het van belang om te weten hoe de data tot stand komt.`

Alles draait om inzicht, waarbij drie aspecten een belangrijke rol spelen:
Relevantie: Welke data heeft u specifiek van uw leveranciers nodig om de juiste stuurinformatie inzichtelijk te krijgen?
Beschikbaarheid: Kunt u beschikken over de data die u nodig hebt? Hierin spelen eigendomsrecht en systemen een rol.
Kwaliteit: Naast actualiteit is het van belang om te weten hoe de data tot stand komt en op welke wijze deze gecontroleerd, verrijkt en geconsolideerd wordt.

Erik Wijbenga is manager commercie bij Fleet Support
Deze aflevering van Beheeradvies verscheen eerder in Fleet&Mobility 4 van 2014.

Lees hier het Beheeradvies van F&M3.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Beheeradvies: krijgt u de data die u nodig heeft? | Fleet&Mobility

Beheeradvies: krijgt u de data die u nodig heeft?

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wie vraagt zich af of de hoeveelheid data van de verschillende leveranciers wel relevant is? Of wat de kwaliteit van deze data is en op welke wijze deze beschikbaar wordt gesteld?

`Er wordt niet stilgestaan bij de vraag wélke informatie nodig is en beschikbaar moet zijn.`

Veel organisaties besteden bij het vormgeven van hun mobiliteitsbeleid en het inkoopproces onvoldoende aandacht aan de kwaliteit en toegankelijkheid van data. Er worden uitvoerige beschrijvingen gegeven van de dienstverlening met de daarbij behorende productoplossingen, zonder dat wordt stilgestaan bij de vraag wélke informatie nodig en beschikbaar moet zijn. De meeste leveranciers leveren een gefragmenteerde rapportage met informatie die onvoldoende inzicht geeft in het geheel. In de markt is daardoor steeds meer behoefte aan een integrale rapportage en aan informatieoverzichten die een totaalbeeld geven van de kostenstructuur rondom medewerkers en afdelingen. Overzichten waarin auto- en leasedata bijvoorbeeld op een slimme wijze worden gekoppeld aan ov-reizen en flexwerkkantoren. Voorheen vormden de dienstverlening en een productoplossing de basis van een samenwerking, tegenwoordig vormen informatie en datavoorziening deze basis. Hierbij moet de klant vooraf duidelijk weten welke stuurdata nodig is om de juiste beslissingen over mobiliteit te kunnen nemen.

`Naast actualiteit is het van belang om te weten hoe de data tot stand komt.`

Alles draait om inzicht, waarbij drie aspecten een belangrijke rol spelen:
Relevantie: Welke data heeft u specifiek van uw leveranciers nodig om de juiste stuurinformatie inzichtelijk te krijgen?
Beschikbaarheid: Kunt u beschikken over de data die u nodig hebt? Hierin spelen eigendomsrecht en systemen een rol.
Kwaliteit: Naast actualiteit is het van belang om te weten hoe de data tot stand komt en op welke wijze deze gecontroleerd, verrijkt en geconsolideerd wordt.

Erik Wijbenga is manager commercie bij Fleet Support
Deze aflevering van Beheeradvies verscheen eerder in Fleet&Mobility 4 van 2014.

Lees hier het Beheeradvies van F&M3.