Leasing en verhuur

Laatste update:

Grote autoverhuurders beloven beterschap aan Europa

Vijf grote autoverhuurders passen hun werkwijze aan zodat hun deze beter aansluit op de vereisten van de consumentenwetgeving. Daarover hebben Avis-Budget, Enterprise, Europcar, Hertz en Sixt samen met de Europese Commissie overeenstemming bereikt. 

Dat meldt de Europese Commissie. De aanpassing is het gevolg van een gezamenlijke aanpak van de commissie en nationale handhavingsinstanties, waaronder de Britse consumentenautoriteit CMA. 

Volgens de EC gaan burgers profiteren van duidelijkere verzekeringspolissen en tankopties, een redelijkere afwikkeling van schadegevallen en transparantere prijzen. Zo houden verhuurders niet langer de hele borg in als er sprake is van een kleine schade, waarvan de kosten veel lager zijn dan de borg. De lijst met maatregelen is te vinden op de site van de Europese Commissie.

De EC hoopt dat met de maatregelen het aantal klachten over autoverhuur dat de Europese consumentencentra ontvangen, afneemt. De laatste twee jaar steeg het aantal klachten van ruim 1.050 naar 1.750.

De Consumentenbond is blij dat er eindelijk zicht is op verbeteringen, maar is ronduit teleurgesteld dat de bedrijven geen beloftes doen over één van de meest gehoorde klachten: de agressieve verkoop van verzekeringen op de afhaallocatie. Ook gelden de afspraken niet voor andere verhuurders. 

De EC verwacht van de verhuurders dat ze geleidelijk uitvoering geven aan de afspraken. Ook erkent de EC dat er nog een aantal zaken moet worden opgelost, met name met betrekking tot aansprakelijkheid en verzekeren. De Europese ondernemersorganisatie Leaseurope, die namens de sector de actie hielp opzetten, stemde er ook mee in de eigen praktische richtlijnen ten behoeve van de gehele autoverhuurbranche verder te ontwikkelen. 

Vorig jaar sommeerde de EC autoverhuurders al om hun prijzen te harmoniseren.
 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Grote autoverhuurders beloven beterschap aan Europa | Fleet&Mobility

Grote autoverhuurders beloven beterschap aan Europa

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt de Europese Commissie. De aanpassing is het gevolg van een gezamenlijke aanpak van de commissie en nationale handhavingsinstanties, waaronder de Britse consumentenautoriteit CMA. 

Volgens de EC gaan burgers profiteren van duidelijkere verzekeringspolissen en tankopties, een redelijkere afwikkeling van schadegevallen en transparantere prijzen. Zo houden verhuurders niet langer de hele borg in als er sprake is van een kleine schade, waarvan de kosten veel lager zijn dan de borg. De lijst met maatregelen is te vinden op de site van de Europese Commissie.

De EC hoopt dat met de maatregelen het aantal klachten over autoverhuur dat de Europese consumentencentra ontvangen, afneemt. De laatste twee jaar steeg het aantal klachten van ruim 1.050 naar 1.750.

De Consumentenbond is blij dat er eindelijk zicht is op verbeteringen, maar is ronduit teleurgesteld dat de bedrijven geen beloftes doen over één van de meest gehoorde klachten: de agressieve verkoop van verzekeringen op de afhaallocatie. Ook gelden de afspraken niet voor andere verhuurders. 

De EC verwacht van de verhuurders dat ze geleidelijk uitvoering geven aan de afspraken. Ook erkent de EC dat er nog een aantal zaken moet worden opgelost, met name met betrekking tot aansprakelijkheid en verzekeren. De Europese ondernemersorganisatie Leaseurope, die namens de sector de actie hielp opzetten, stemde er ook mee in de eigen praktische richtlijnen ten behoeve van de gehele autoverhuurbranche verder te ontwikkelen. 

Vorig jaar sommeerde de EC autoverhuurders al om hun prijzen te harmoniseren.