Auto en fiscus

Laatste update:

Amsterdamse milieuzone: Bovag zegt nee, RAI zegt ja

Brancheverenigingen RAI Vereniging en Bovag zijn verdeeld over de plannen voor het uitbreiden van de milieuzone in Amsterdam. Hoewel het volgens beide verenigingen geen ‘lappendeken’ aan stedelijke regelingen moet worden.

Het college van B&W van de hoofdstad streeft naar zoveel mogelijk uitstootvrij verkeer in 2025. De milieuzone wijzigt volgens planning begin 2017.

Bovag-woordvoerder Tom Huyskens vindt dat gemeenten zich niet met lokale milieuzones moeten bemoeien. “Als Amsterdam dit op eigen houtje gaat invoeren, wordt de lappendeken in ons land alsmaar groter. Met dezelfde (bedrijfs)auto mag je straks wel de ene stad in en niet de andere. Het wordt volstrekt onduidelijk welke regels waar gelden en wij vinden dan ook dat er vanuit de landelijke overheid paal en perk moet worden gesteld aan dit soort ideeën. Overigens wordt de grootste winst behaald door schone OV-bussen in te zetten, zo is ook gebleken in Utrecht. Tijd, energie en budget kan door gemeentebesturen beter worden besteed aan zulke maatregelen. Daar kunnen ze ook direct invloed op uitoefenen, zonder ondernemers en burgers te duperen.”

Leeftijd zegt niets
Steven van Eijck, de kersverse algemeen voorzitter van RAI Vereniging, zegt positief te zijn over de plannen en denkt dat een milieuzone de enige objectieve en werkbare manier is om vervuilende vervoersmiddelen te weren uit de stad. “Hiermee getuigt de stad van realiteitszin.” Van Eijck begrijpt het standpunt van de Bovag wel. “Een lappendeken op basis van lokaal geformuleerde criteria is niet optimaal. Bovendien zegt de voertuigleeftijd bijvoorbeeld weinig over hoe schoon een voertuig is.”

Gisteren heeft Amsterdam zijn plannen voor de komende tien jaar bekend gemaakt op het gebied van duurzaamheid. Daarbij staan verdere stimulering van elektrisch vervoer en de uitbreiding van de milieuzone naar andere typen voortuigen hoog op de agenda.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Amsterdamse milieuzone: Bovag zegt nee, RAI zegt ja | Fleet&Mobility

Amsterdamse milieuzone: Bovag zegt nee, RAI zegt ja

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het college van B&W van de hoofdstad streeft naar zoveel mogelijk uitstootvrij verkeer in 2025. De milieuzone wijzigt volgens planning begin 2017.

Bovag-woordvoerder Tom Huyskens vindt dat gemeenten zich niet met lokale milieuzones moeten bemoeien. “Als Amsterdam dit op eigen houtje gaat invoeren, wordt de lappendeken in ons land alsmaar groter. Met dezelfde (bedrijfs)auto mag je straks wel de ene stad in en niet de andere. Het wordt volstrekt onduidelijk welke regels waar gelden en wij vinden dan ook dat er vanuit de landelijke overheid paal en perk moet worden gesteld aan dit soort ideeën. Overigens wordt de grootste winst behaald door schone OV-bussen in te zetten, zo is ook gebleken in Utrecht. Tijd, energie en budget kan door gemeentebesturen beter worden besteed aan zulke maatregelen. Daar kunnen ze ook direct invloed op uitoefenen, zonder ondernemers en burgers te duperen.”

Leeftijd zegt niets
Steven van Eijck, de kersverse algemeen voorzitter van RAI Vereniging, zegt positief te zijn over de plannen en denkt dat een milieuzone de enige objectieve en werkbare manier is om vervuilende vervoersmiddelen te weren uit de stad. “Hiermee getuigt de stad van realiteitszin.” Van Eijck begrijpt het standpunt van de Bovag wel. “Een lappendeken op basis van lokaal geformuleerde criteria is niet optimaal. Bovendien zegt de voertuigleeftijd bijvoorbeeld weinig over hoe schoon een voertuig is.”

Gisteren heeft Amsterdam zijn plannen voor de komende tien jaar bekend gemaakt op het gebied van duurzaamheid. Daarbij staan verdere stimulering van elektrisch vervoer en de uitbreiding van de milieuzone naar andere typen voortuigen hoog op de agenda.