Overig

Laatste update:

‘Fiets-trein-gebruik moet nog eens verdubbelen’

De afgelopen vijftien jaar is het gebruik van de combinatie trein-fiets verdubbeld en de verwachting is dat het nog factor 2 à 2,5 moet groeien om aan de huidige latente vraag te kunnen voldoen.

Dat vertelde Roland Kager, fietsprofessor bij de Universiteit van Amsterdam en adviseur bij Studio Bereikbaar, gisteren tijdens het congres Mobiliteit van de toekomst.

Onlangs werd al een snelle groei van het gebruik van de OV-fiets gemeten.

Hij ziet vooral veel potentie in de combinatie fiets-trein in stedelijke gebieden. “We zien een snelgroeiende rol van de stad als plaats om te wonen, vrije tijd door te brengen en elkaar te ontmoeten, en als thuisbasis van de groeiende kennis- en diensteneconomie. En waarschijnlijk niet toevallig groeit het treingebruik vooral van of naar de steden. Het zijn ook de plaatsen waar het fietsgebruik snel groeit, nadrukkelijk in combinatie met de trein”, stelt Kager. “De trein maakt de actieradius van de fiets groter en de fiets vergroot het voedingsgebied van de trein.”

In zijn presentatie stelt hij dat in steden de afgelopen acht jaar het gebruik van de fiets met drie procent is gestegen en het autogebruik vier procent is gedaald. “Dat gaat om verplaatsingen in de stad, relatief korte afstanden dus.” Voor de lange afstanden, naar steden toe, is zes procent meer gebruik gemaakt van de trein en nam het autogebruik ook vier procent af. “Het zijn kenmerkende patronen voor steden.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
‘Fiets-trein-gebruik moet nog eens verdubbelen’ | Fleet&Mobility

‘Fiets-trein-gebruik moet nog eens verdubbelen’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat vertelde Roland Kager, fietsprofessor bij de Universiteit van Amsterdam en adviseur bij Studio Bereikbaar, gisteren tijdens het congres Mobiliteit van de toekomst.

Onlangs werd al een snelle groei van het gebruik van de OV-fiets gemeten.

Hij ziet vooral veel potentie in de combinatie fiets-trein in stedelijke gebieden. “We zien een snelgroeiende rol van de stad als plaats om te wonen, vrije tijd door te brengen en elkaar te ontmoeten, en als thuisbasis van de groeiende kennis- en diensteneconomie. En waarschijnlijk niet toevallig groeit het treingebruik vooral van of naar de steden. Het zijn ook de plaatsen waar het fietsgebruik snel groeit, nadrukkelijk in combinatie met de trein”, stelt Kager. “De trein maakt de actieradius van de fiets groter en de fiets vergroot het voedingsgebied van de trein.”

In zijn presentatie stelt hij dat in steden de afgelopen acht jaar het gebruik van de fiets met drie procent is gestegen en het autogebruik vier procent is gedaald. “Dat gaat om verplaatsingen in de stad, relatief korte afstanden dus.” Voor de lange afstanden, naar steden toe, is zes procent meer gebruik gemaakt van de trein en nam het autogebruik ook vier procent af. “Het zijn kenmerkende patronen voor steden.”