Auto en fiscus

Laatste update:

Kabinet verwacht ‘anticipatieaankopen’ in 2015

Het kabinet verwacht minder autoverkopen in 2016 als gevolg van ‘anticipatieaankopen’ eind 2015 op de aanpassingen in de autobelastingen die op 1 januari 2016 ingaan. Dat staat in de vandaag gepresenteerde Miljoenennota. Het gemiddelde bpm-bedrag van de nieuwverkopen in 2016 zal volgens de Miljoenennota wel hoger liggen dan in 2015. Het kabinet verwacht dat in 2016 de inkomsten uit de mrb met 2,4 procent toenemen.

Vandaag werd traditiegetrouw de Miljoenennota gepresenteerd, maar voor de autobranche was er nauwelijks nieuws te melden, omdat die via de Autobrief 2 al zijn gepresenteerd.

De verwachting – niet alleen bij het kabinet – is dat er dit jaar nog veel phev`s op kenteken worden gezet omdat de bijtelling van deze auto`s in 2016 van 7 naar 15 procent gaat. Voor de volledig elektrische auto blijft de bijtelling ook op 4 procent (pas vanaf 2019 komt er een plafond van 50 duizend euro). Voor plug-in hybrides tot en met 50 gram/km CO2-uitstoot loopt de bijtelling op van 15 procent in 2016, via 17 procent in 2017 en 19 procent in 2018 naar het standaardtarief van 22 procent vanaf 2019. Het gaat daarbij steeds om auto’s die in die jaren voor het eerst tenaam gesteld worden.

Beste jongetje van de klas
De verhoogde bijtelling zal invloed hebben op de nieuwverkoop in 2016. Renate Hemerik, directeur VNA, ziet de maatregelen als een teken dat de overheid niet meer het beste jongetje van de klas wil zijn. “Komend jaar wordt gebruikt om een stevige stap te zetten naar minder fiscale stimulering van vooral de phev’s. Dit wil overigens niet zeggen dat het huidige kabinet geen heil meer ziet in phev’s. Maar door de fiscale stimulering af te bouwen, gaan we in Nederland meer en beter aansluiten op het Europese bronbeleid, waarin de Europees milieudoelstellingen strenge CO2-eisen aan autofabrikanten stellen.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Kabinet verwacht ‘anticipatieaankopen’ in 2015 | Fleet&Mobility

Kabinet verwacht ‘anticipatieaankopen’ in 2015

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vandaag werd traditiegetrouw de Miljoenennota gepresenteerd, maar voor de autobranche was er nauwelijks nieuws te melden, omdat die via de Autobrief 2 al zijn gepresenteerd.

De verwachting – niet alleen bij het kabinet – is dat er dit jaar nog veel phev`s op kenteken worden gezet omdat de bijtelling van deze auto`s in 2016 van 7 naar 15 procent gaat. Voor de volledig elektrische auto blijft de bijtelling ook op 4 procent (pas vanaf 2019 komt er een plafond van 50 duizend euro). Voor plug-in hybrides tot en met 50 gram/km CO2-uitstoot loopt de bijtelling op van 15 procent in 2016, via 17 procent in 2017 en 19 procent in 2018 naar het standaardtarief van 22 procent vanaf 2019. Het gaat daarbij steeds om auto’s die in die jaren voor het eerst tenaam gesteld worden.

Beste jongetje van de klas
De verhoogde bijtelling zal invloed hebben op de nieuwverkoop in 2016. Renate Hemerik, directeur VNA, ziet de maatregelen als een teken dat de overheid niet meer het beste jongetje van de klas wil zijn. “Komend jaar wordt gebruikt om een stevige stap te zetten naar minder fiscale stimulering van vooral de phev’s. Dit wil overigens niet zeggen dat het huidige kabinet geen heil meer ziet in phev’s. Maar door de fiscale stimulering af te bouwen, gaan we in Nederland meer en beter aansluiten op het Europese bronbeleid, waarin de Europees milieudoelstellingen strenge CO2-eisen aan autofabrikanten stellen.”