Leasing en verhuur

Tesla wordt melkkoetje in plannen van Wiebes

De huidige Tesla Model S heeft in 2020 een bijtelling van 10.140 euro in plaats van de huidige 3.480. Dat blijkt uit een doorrekening van de nieuwe bijtellingregels uit de Autobrief 2, die staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes heeft laten uitvoeren in reactie op kamervragen.

In die plannen staat onder andere dat het bijtellingtarief voor de plug-ins naar 22 procent gaat, en dat de 4 procent bijtelling op elektrische auto`s geldt tot een catalogusprijs van 50 duizend euro.

Uit de berekeningen van Wiebes blijkt dat de plug-ins in 2020 fiscaal nauwelijks nog onder doen voor brandstofauto`s. Zo zou de aanschafbelasting (bpm) van de Volvo V60 diesel plug-in stijgen van 463 euro nu naar 2.741 euro in 2020. De bijtelling van deze auto gaat omhoog van 10.200 euro in 2016 naar 15.461 in 2020.

Overigens werd in de Autobrief 2 al gemeld dat de bijtelling van phev`s vanaf 2016 geleidelijk wordt opgevoerd van 15 procent naar 22 procent in 2019. Maar nu de getallen aan de belastingtarieven worden gehangen, blijkt pas hoe fors de aanslag van de Autobrief 2 is op de phev`s en elektrische auto`s, zo schrijft autobranchetitel Automotive op zijn website.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Tesla wordt melkkoetje in plannen van Wiebes | Fleet&Mobility

Tesla wordt melkkoetje in plannen van Wiebes

Redactie Redactie

In die plannen staat onder andere dat het bijtellingtarief voor de plug-ins naar 22 procent gaat, en dat de 4 procent bijtelling op elektrische auto`s geldt tot een catalogusprijs van 50 duizend euro.

Uit de berekeningen van Wiebes blijkt dat de plug-ins in 2020 fiscaal nauwelijks nog onder doen voor brandstofauto`s. Zo zou de aanschafbelasting (bpm) van de Volvo V60 diesel plug-in stijgen van 463 euro nu naar 2.741 euro in 2020. De bijtelling van deze auto gaat omhoog van 10.200 euro in 2016 naar 15.461 in 2020.

Overigens werd in de Autobrief 2 al gemeld dat de bijtelling van phev`s vanaf 2016 geleidelijk wordt opgevoerd van 15 procent naar 22 procent in 2019. Maar nu de getallen aan de belastingtarieven worden gehangen, blijkt pas hoe fors de aanslag van de Autobrief 2 is op de phev`s en elektrische auto`s, zo schrijft autobranchetitel Automotive op zijn website.