Personenauto's

HNW bespaart kosten maar roept ook vragen op

HNW kan Nederland miljarden schelen.’ Dat concludeert adviesbureau PwC naar aanleiding van een onderzoek naar de economische effecten van Het Nieuwe Werken. Vragen zijn er echter ook.

HNW biedt werknemers veel meer vrijheid om hun werktijden in te kaderen, maar ook meer keuze als het om de locatie gaat waar ze werken. Als over vier jaar 20 procent van de beroepsbevolking een dag per week vanuit huis werkt, dan levert dat jaarlijks bijna 2 miljard euro op. Bij twee dagen is dat anderhalf keer zoveel, berekende PwC. Een deel van deze winst ontstaat doordat het aantal auto’s in het woon-werkverkeer met 180.000 per werkdag daalt. Minder files, minder vervuiling en minder verkeersslachtoffers zijn het gevolg.

Helaas zijn er ook nog veel vragen. Is HNW overal toepasbaar? En zo ja, maakt het wagenpark dan plaats voor mobiliteitsconcepten? Is dat administratief niet ingewikkeld? Hoe zit het met aansprakelijkheid als personeel buiten de deur werkt? Wat zegt de arbo over thuiswerken? Houd ik wel controle over mijn personeel? Anderzijds moeten ook de medewerkers aan HNW wennen. Er wordt nu al gediscussieerd over verlies van contact met collega’s, vervagende grenzen tussen werk en privéleven en vervreemding van de vertrouwde werkomgeving.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
HNW bespaart kosten maar roept ook vragen op | Fleet&Mobility

HNW bespaart kosten maar roept ook vragen op

Redactie Redactie

HNW biedt werknemers veel meer vrijheid om hun werktijden in te kaderen, maar ook meer keuze als het om de locatie gaat waar ze werken. Als over vier jaar 20 procent van de beroepsbevolking een dag per week vanuit huis werkt, dan levert dat jaarlijks bijna 2 miljard euro op. Bij twee dagen is dat anderhalf keer zoveel, berekende PwC. Een deel van deze winst ontstaat doordat het aantal auto’s in het woon-werkverkeer met 180.000 per werkdag daalt. Minder files, minder vervuiling en minder verkeersslachtoffers zijn het gevolg.

Helaas zijn er ook nog veel vragen. Is HNW overal toepasbaar? En zo ja, maakt het wagenpark dan plaats voor mobiliteitsconcepten? Is dat administratief niet ingewikkeld? Hoe zit het met aansprakelijkheid als personeel buiten de deur werkt? Wat zegt de arbo over thuiswerken? Houd ik wel controle over mijn personeel? Anderzijds moeten ook de medewerkers aan HNW wennen. Er wordt nu al gediscussieerd over verlies van contact met collega’s, vervagende grenzen tussen werk en privéleven en vervreemding van de vertrouwde werkomgeving.