Personenauto's

Laatste update:

Weinig animo voor mobiliteitsconcepten

Het aantal Nederlanders dat gebruik maakt van nieuwe vormen van automobiliteit – zoals autodelen, autoreisdelen, zakelijke deelauto’s, privélease of een mobliteitsbudget – is nog maar klein. De gebruikspercentages variëren van 0,5 procent voor het autoreisdelen tot 1,2 procent voor zakelijke mobiliteitsbudgetten. Dat blijkt uit onderzoek van GFK onder ruim 55 duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder.

De onbekendheid met de nieuwe vormen van automobiliteit is een belangrijke oorzaak voor het beperkte gebruik. Zo is 60 procent van de respondenten niet bekend met autoreisdelen of zakelijke deelauto’s. Een meerderheid (74 procent) is wel bekend met privélease. Ook autodelen is al redelijk ingeburgerd: bijna 60 procent heeft ervan gehoord.

De intentie om de komende jaren gebruik te gaan maken van nieuwe mobiliteitsconcepten is nog gering en varieert van 1,5 procent voor deelconcepten tot 2,4 procent voor privélease en 4,6 procent voor een zakelijk mobiliteitsbudget.

Vooralsnog geeft een overgrote meerderheid van de Nederlanders, variërend van zo`n 85% tot 95% voor de verschillende concepten, aan de komende jaren geen gebruik te zullen maken van de onderzochte nieuwe mobiliteitsconcepten.

Lees het volledige GFK-onderzoek hier

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Weinig animo voor mobiliteitsconcepten | Fleet&Mobility

Weinig animo voor mobiliteitsconcepten

Redactie Redactie
• Laatste update:

De onbekendheid met de nieuwe vormen van automobiliteit is een belangrijke oorzaak voor het beperkte gebruik. Zo is 60 procent van de respondenten niet bekend met autoreisdelen of zakelijke deelauto’s. Een meerderheid (74 procent) is wel bekend met privélease. Ook autodelen is al redelijk ingeburgerd: bijna 60 procent heeft ervan gehoord.

De intentie om de komende jaren gebruik te gaan maken van nieuwe mobiliteitsconcepten is nog gering en varieert van 1,5 procent voor deelconcepten tot 2,4 procent voor privélease en 4,6 procent voor een zakelijk mobiliteitsbudget.

Vooralsnog geeft een overgrote meerderheid van de Nederlanders, variërend van zo`n 85% tot 95% voor de verschillende concepten, aan de komende jaren geen gebruik te zullen maken van de onderzochte nieuwe mobiliteitsconcepten.

Lees het volledige GFK-onderzoek hier