Infrastructuur

Multitankcard introduceert laadpaallocator voor prijsvergelijking laadtarieven

Met de laadpaallocator van Multitankcard kunnen EV-rijders de laadtarieven vergelijken. (Foto: Shutterstock)

Mobilteitspassen-aanbieder Multitankcard biedt met zijn laadpaallocator informatie over de tarieven, typen stekkeraansluitingen en laadpaalaanbieders van 65 duizend openbare laadpalen in Nederland.

Met behulp van de laadpaallocator wordt het mogelijk om de laadtarieven te vergelijken per laadpaal en laadpaalbeheerder. Dat maakt de laadpasaanbieder vandaag bekend.

Zo moet de klant aan het eind van de laadsessie weten hoeveel er geladen is en wat de kosten zijn. Deze verplichting geldt vanaf 1 juli 2021. De exploitanten moeten dan hun data ook beschikbaar stellen aan bijvoorbeeld appbouwers, zodat prijsvergelijkingsapps real time informatie over publieke laadpalen kunnen geven.

Mobiliteitspassen-aanbieder Multitankcard verrekent de prijs van de laadpaalbeheerder, in plaats van het opvragen van een vaste prijs per kWh. Dat laatste is op dit moment gebruikelijk, volgens Patrick Roozeman, algemeen directeur Multitankcard. “Dat laatste suggereert transparantie, maar het is niet altijd de werkelijke prijs voor een laadsessie. Sommige laadpaalbeheerders hanteren ook een vast starttarief, of een minimum tarief per sessie. De locator neemt die in de prijs mee”, zegt Roozeman. Radiuz-XXimo hanteert een vast basis-tarief, terwijl ook leasemaatschappij Alphabet vaste tarieven hanteert. 

Offline uitgewisseld

Na klachten over gebrek aan transparantie van ‘oplaadprijzen’ verplichtte het ministerie van IenW via wetgeving exploitanten om aan de paal en online duidelijkheid te geven over de kosten van een laadsessie en hoe de prijs is opgebouwd. Het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur constateert dat er onvoldoende prijstransparantie is bij laadpalen.

De tarieven op openbare laadpalen variëren bij Multitankcard van 0,25 tot 0,60 euro per kWh, afhankelijk van laadpaal, laadpas en laadsnelheid. Snelladers zijn hierbij nog buiten beschouwing gelaten. Roozeman stelt dat prijsvergelijken kan lonen. “Slim laden is mogelijk en met 5 cent per kWh voordeel scheelt dat al snel 1 euro op een volle accu. Per week heb je het dan over 5 tot 7 euro aan besparing.”

De mobiliteitspassen-aanbieder maakte onlangs bekend dat er regionaal grote verschillen zijn in de literprijzen van benzine en diesel in Nederland.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Jeroen Vos
Multitankcard introduceert laadpaallocator voor prijsvergelijking laadtarieven | Fleet&Mobility

Multitankcard introduceert laadpaallocator voor prijsvergelijking laadtarieven

Jeroen Vos Jeroen Vos
Met de laadpaallocator van Multitankcard kunnen EV-rijders de laadtarieven vergelijken. (Foto: Shutterstock)

Met behulp van de laadpaallocator wordt het mogelijk om de laadtarieven te vergelijken per laadpaal en laadpaalbeheerder. Dat maakt de laadpasaanbieder vandaag bekend.

Zo moet de klant aan het eind van de laadsessie weten hoeveel er geladen is en wat de kosten zijn. Deze verplichting geldt vanaf 1 juli 2021. De exploitanten moeten dan hun data ook beschikbaar stellen aan bijvoorbeeld appbouwers, zodat prijsvergelijkingsapps real time informatie over publieke laadpalen kunnen geven.

Mobiliteitspassen-aanbieder Multitankcard verrekent de prijs van de laadpaalbeheerder, in plaats van het opvragen van een vaste prijs per kWh. Dat laatste is op dit moment gebruikelijk, volgens Patrick Roozeman, algemeen directeur Multitankcard. “Dat laatste suggereert transparantie, maar het is niet altijd de werkelijke prijs voor een laadsessie. Sommige laadpaalbeheerders hanteren ook een vast starttarief, of een minimum tarief per sessie. De locator neemt die in de prijs mee”, zegt Roozeman. Radiuz-XXimo hanteert een vast basis-tarief, terwijl ook leasemaatschappij Alphabet vaste tarieven hanteert. 

Offline uitgewisseld

Na klachten over gebrek aan transparantie van ‘oplaadprijzen’ verplichtte het ministerie van IenW via wetgeving exploitanten om aan de paal en online duidelijkheid te geven over de kosten van een laadsessie en hoe de prijs is opgebouwd. Het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur constateert dat er onvoldoende prijstransparantie is bij laadpalen.

De tarieven op openbare laadpalen variëren bij Multitankcard van 0,25 tot 0,60 euro per kWh, afhankelijk van laadpaal, laadpas en laadsnelheid. Snelladers zijn hierbij nog buiten beschouwing gelaten. Roozeman stelt dat prijsvergelijken kan lonen. “Slim laden is mogelijk en met 5 cent per kWh voordeel scheelt dat al snel 1 euro op een volle accu. Per week heb je het dan over 5 tot 7 euro aan besparing.”

De mobiliteitspassen-aanbieder maakte onlangs bekend dat er regionaal grote verschillen zijn in de literprijzen van benzine en diesel in Nederland.