Personeel en mobiliteit

Bijtelling elektrische auto nog jaren lager dan van benzineauto’s en plug-ins

Foto: Shutterstock

Elektrische auto’s blijven de komende jaren over het algemeen goedkoper dan vergelijkbare benzinemodellen of plug-ins. Ook na de verhoging van de bijtelling naar 16 procent in 2022 heeft in twee derde van de gevallen een EV een lagere bijtelling dan een vergelijkbare brandstofauto. Dat heeft dataleverancier Autodisk uitgezocht op verzoek van Fleet&Mobility. 

In totaal zijn er zestig auto’s vergeleken (dertig paartjes van een EV en een niet-EV). Daarbij is er gekozen voor min of meer vergelijkbare modellen, allemaal met automaat. Er is als brandstofauto uitsluitend gekozen voor benzineauto’s en plug-ins, niet voor diesels, dit omdat diesels momenteel snel uit de gratie raken.

De uitkomst van de analyse is licht verrassend. Vorig jaar deed Autodisk een zelfde analyse en toen bleek dat elektrische auto’s in het middensegment snel hun bijtellingsvoordeel zouden verliezen, nu blijkt dat toch enorm mee te vallen. De verklaring daarvoor ligt deels in de selectie van modellen, maar ook in de dalende consumentenprijzen van elektrische auto’s.

Duurder

Pas in 2026, als de bijtelling naar 22 procent gaat, slaat het bijtellingsvoordeel door naar brandstofmodellen. De voorspellende waarde van de analyse is beperkt; het geldt alleen bij gelijkblijvende prijzen en bijtelling. Maar de verwachting is dat nieuwprijzen van EV’s (die worden lager) en brandstofauto’s (gaan omhoog) naar elkaar toe groeien. Voormalig Audi-topman Bram Schot zei deze week in de Automotive Online Talkshow dat brandstofauto’s in de komende jaren duizenden euro’s duurder gaan worden. 

Autodisk verwacht in de toekomst meer uitvoeringen met elektrische motorisering dan nu het geval is. Een voorbeeld van een ‘overgemotoriseerde’ en dus dure XC40 Recharge, die momenteel alleen met een zeer hoog vermogen en groot accupakket leverbaar is. Toch stelt Autodisk-directeur Alain Snel dat de overheid aan de knoppen moet blijven draaien. Ook om bedrijven te stimuleren te blijven investeren in elektrisch rijden. “Zonder stimulering gaat in het bijtelling gedreven Nederland de elektrische auto het vanaf 2026 anders moeilijk krijgen.”

Vergelijking leasebedrag dertig EV’s en vergelijkbare benzine- en plug-inmodellen: 

Jaar Aantal EV’s duurder

Aantal EV’s
goedkoper

2021 1      29
2022 10      20
2023 10      20
2024 10      20
2025 14      16
2026 26      4

Bron: Autodisk, bewerking Automotive. 

Bijtelling elektrische auto nog jaren lager dan van benzineauto’s en plug-ins | Fleet&Mobility

Bijtelling elektrische auto nog jaren lager dan van benzineauto’s en plug-ins

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

In totaal zijn er zestig auto’s vergeleken (dertig paartjes van een EV en een niet-EV). Daarbij is er gekozen voor min of meer vergelijkbare modellen, allemaal met automaat. Er is als brandstofauto uitsluitend gekozen voor benzineauto’s en plug-ins, niet voor diesels, dit omdat diesels momenteel snel uit de gratie raken.

De uitkomst van de analyse is licht verrassend. Vorig jaar deed Autodisk een zelfde analyse en toen bleek dat elektrische auto’s in het middensegment snel hun bijtellingsvoordeel zouden verliezen, nu blijkt dat toch enorm mee te vallen. De verklaring daarvoor ligt deels in de selectie van modellen, maar ook in de dalende consumentenprijzen van elektrische auto’s.

Duurder

Pas in 2026, als de bijtelling naar 22 procent gaat, slaat het bijtellingsvoordeel door naar brandstofmodellen. De voorspellende waarde van de analyse is beperkt; het geldt alleen bij gelijkblijvende prijzen en bijtelling. Maar de verwachting is dat nieuwprijzen van EV’s (die worden lager) en brandstofauto’s (gaan omhoog) naar elkaar toe groeien. Voormalig Audi-topman Bram Schot zei deze week in de Automotive Online Talkshow dat brandstofauto’s in de komende jaren duizenden euro’s duurder gaan worden. 

Autodisk verwacht in de toekomst meer uitvoeringen met elektrische motorisering dan nu het geval is. Een voorbeeld van een ‘overgemotoriseerde’ en dus dure XC40 Recharge, die momenteel alleen met een zeer hoog vermogen en groot accupakket leverbaar is. Toch stelt Autodisk-directeur Alain Snel dat de overheid aan de knoppen moet blijven draaien. Ook om bedrijven te stimuleren te blijven investeren in elektrisch rijden. “Zonder stimulering gaat in het bijtelling gedreven Nederland de elektrische auto het vanaf 2026 anders moeilijk krijgen.”

Vergelijking leasebedrag dertig EV’s en vergelijkbare benzine- en plug-inmodellen: 

Jaar Aantal EV’s duurder

Aantal EV’s
goedkoper

2021 1      29
2022 10      20
2023 10      20
2024 10      20
2025 14      16
2026 26      4

Bron: Autodisk, bewerking Automotive.